x
The xx: Popaganda, Stora Scen

The xx, Popaganda, Stora Scen

The xx: Popaganda, Stora Scen

Recenserad av Jonathan Bengtsson | GAFFA

På ett rent rudimentärt plan är det inte helt givet, att The XX knyter ihop Popagandas första kväll. Man skulle med lätthet kunna tro att deras lågmälda musik inte riktigt når ut – att den försvinner, kvävs någonstans halvvägs när avstånden växer från scen och individ. Att den kräver en liten, intim lokal, för sin lika intima tonalitet.

Har du någon gång sett The XX live så vet du dock att dessa invändningar är ungefär lika verklighetsförankrade som Jimmie Åkessons tirader kring mångkulturens alla faror. Den musik som Romy-Madley Croft, Oliver Sim och Jamie Smith saluför via sina två fullängdare är i själva verket förvånansvärt effektiv även på stora scener. Den når ut. 

Ikväll tar de blygsamma, kärvänliga huvudpersonerna Stockholm i besittning. Sceneriet går i mörkblåa nyanser, alla är lika svartklädda som Bergmans döden. Och som vanligt opererar bandet med motsatser, rent dramaturgiskt. Inleder låtarna tyst, spänner, spänner, spänner åt sin sköra pop, låter allt förlösas – och börjar om. Via introspektiva explosioner över hypnotiska beats, via viskningar och rop – allt invirat i ett förteget, mörkt vemod.


Ibland fungerar upplägget förträffligt denna rusiga fredag, när sommaren på allvar har börjat tröttna på livet. Publiken är från första stund lyrisk, älskar precis allt bandet företar sig. Hade The XX dragit på sig krabbhattar och hjulat på scen i tre timmar hade detta förmodligen mottagits med eufori.

Men stundtals utkristalliserar sig ändå tvivlet. Är inte låtarna stöpta i ungefär samma form? Blir det inte lite väl monotont, statiskt ibland? När intensiteten bedarrar, då märks det tydligt, tydligt. Men överlag river ändå the XX ned de mest påfallande invändningarna. Med Crystalized, med Angels. Med det faktum att de faktiskt inte har låtit deras framgångar stiga dem över huvudet. De tar oss på största möjliga allvar, och det är befriande att se.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA