Amason: Popaganda, Stora Scen

Amason, Popaganda, Stora Scen

Amason: Popaganda, Stora Scen

Recenserad av Jonathan Bengtsson | GAFFA

Det finns något både fascinerande och lätt avskräckande i alla dessa superkonstellationer. Å ena sidan, verklighetens Justice League-känsla! Å andra sidan, lite förutsägbart. Musiker blir polare, tänker "vi lirar!" och lyckas inte riktigt fullt ut sammantvina sina olika visioner. Ett scenario som upprepas alltför, alltför ofta.

Amason utgörs av en rad prominenta pjäser inom den svenska indieeliten. Gustav Ejstes (Dungen), Amanda Hollingby Mattsson (Idiot Wind) Peter och Pontus Winnberg (Little Majorette, Miike Snow). Kasta även in en Britney Spears-producent i ekvationen, så har du en tämligen klar föreställning om hur saker och ting ser ut. På pappret är det, som så ofta, onekligen intressant – hur fungerar det då i praktiken? Ganska bra, måste nog undertecknad drista sig till att konstatera.

Med fundamentet i pop, färgad i alltifrån country till progg och något som närmar sig bit-pop, inleder de väldresserade huvudpersonerna Popagandas första, stapplande timmar. Och visst svävar den omisskännliga, sövande känslan runt i luften, samtidigt som ett mjukt duggregn faller. Folk har inte orkat berusa sig, har fortfarande värdighet och sans intakt – alla är hela, rena och lite lätt reserverade. Bandet har förutsättningarna lite emot sig, måste sägas.

Rent musikaliskt är det odiskutabelt väl avvägt, formatet professionellt, ljudnivåerna tillfredställande. Hollingby Mattsson sjunger även otroligt. Det är lika delar sofistikerat, medvetet – lite för medvetet, finns det fog för att hävda. Likt en erfaren, svårmodig auteurs svagaste verk utkristaliserar sig ibland en alldeles för övertydlig agenda. Det blir lite tillrättalagt, mer än genuint. Stundtals glider även spelningen in i instrumentala perioder som kanske inte riktigt är gynnsamma.

Men sammantaget lyckas faktiskt bandet med konststycket att låta varandra ta lika stor plats, och sitter samtidigt inne på ett låtmaterial som inspirerar. Kanske kan det här fungera, ändå.