Klumben & Raske Penge: Scandinavia Reggae Festival

Klumben & Raske Penge, Scandinavia Reggae Festival

Recenserad av Isac Nordgren | GAFFA

Senast jag såg Danmarks båda reggaestjärnor uppträda tillsammans var i oktober förra året och ska man vara ärlig så har inte mycket hänt sedan dess. Raske Penges och Klumbens status har fortsatt bli högre, man har blivit mer erfarna och är nu ett av Scandinavia Reggae Festivals verkliga affischnamn. Publikskaran är också, inte helt oväntat, den största jag sett på plats under festivalen.

Tillsammans med sitt tajta band 80'erne inleder duon med Klumbens genombrottshit Faxe Kondi och hinner med flera av de andra spåren på Fra Klumben Til Pladen, som fortfarande är den mest omfattande utgåvan från gänget. Det är fascinerande när man ser hur Raske Penge och Klumben drar tusentals med människor till sina konserter utan att någon av dem ens gjort ett fullängdsalbum. Istället satsar duon på en relativt strid ström av starka singlar och riktigt bra videor.

Klumbens senaste singel är en dansk version på Wayne Marshall och Mavados My Heart och jag älskar båda låtarna. Men tyvärr är Mit Hjerte alldeles för slö live och förstörs ytterligare av en smetig saxofon. Efter Mit Hjerte följer Raske Penge upp med sin senaste låt, Yndlingsstof, innan konserten får ordentligt med fart igen med Du Er En Lort, gästad av den begåvade Mighty Mala som i mitt tycke klart överglänser Topgunn den här kvällen.

Konserten avslutas med ett par av Raske Penges bästa låtar, Bor Her och genombrottet Intelligent, innan Rundt blir parets sista nummer. Ett lite trött mellanparti dra ner betyget men det är alltid kul att se det här gänget på scen tillsammans.