x
Placebo: Loud Like Love

Placebo
Loud Like Love

Inga överraskningar men alltjämt nya snygga refränger.

GAFFA

Album / Universal
Utgivning D. 2013.09.13
Recenserad av
Kristofer Hadodo

När The Bloody Beetroots fick uppdraget att remixa Too Many Friends – första singeln från detta album – väcktes förhoppningar om att Placebo skulle slå in på ny mark. Tyvärr blev den angenämt technofierade tolkningen endast en B-sida. Faktum är att det sjunde albumet i ordningen låter ganska exakt som material från trion alltid gjort.

Brian Molkos överdrivet flitiga upprepningar av få ord i somliga texter har mördat några av gruppens tidigare låtar. Även här tar han kol på ett par nummer onödigt tidigt. För när tjatigheten tar överhanden blir det bara monotont. Dock har sångaren ett unikt uttryck som han är konsekvent med, och har man en gång fastnat för hans stora inlevelse, enkla fraseringar, väl valda betoningar och smarta melodier vill man gärna ha mer.

Loud Like Love finns några starka refränger som placerar åtminstone ett par nya Placebo-låtar på spellistan: Scene Of The Crime är härligt bombastisk och drivs fint av Steve Forrests strikta trumspel och Rob The Bank är aggressiv, befriande skränig och komplett med ett snärtigt parti handklapp. Bäst lyckas sällskapet i Exit Wounds, en småkuslig historia med ett programmerat lågmält intro och ett överlag hårt elektroniskt sound. Lite som en technofierad variant av The Cures alltid lika vackra Lullaby.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA