Paul McCartney & Wings
Rockshow

Paul McCartney & Wings: Rockshow

DVD / Eagle Vision
Utgivning D. 2013.06.10
Anders Fridh

"Wings are only the band The Beatles could have been." Alan Partridges kommentar är menad som ett skämt, men ett uns sanning göms där inne. För hur mycket till band var egentligen Beatles de sista tre-fyra åren av sin karriär? Någon liveakt var de sannerligen inte. Detta saknade Paul McCartney helt säkert när han bildade Wings i början på 70-talet. Till en början vägrade han spela sina gamla hits, för att understryka att detta var starten på en ny era. Men när Wings fundament blivit stadigt nog smög sig snart allt fler klassiker in i repertoaren.

Detta tar oss till konserten på Kingdome i Seattle, 1976. Äntligen fick publiken höra Blackbird och Lady Madonna live, förvisso i typiskt anspråkslösa versioner. Det som gör konserten speciell är Paul McCartneys fröjd över att vara med i ett riktigt bra band igen. Där han visserligen spelar huvudrollen själv, men med förstklassiga biroller i Denny Laine från Moody Blues och frun Linda på keyboards. Konserten sammanfattar McCartneys gärning genom porlande självklara melodier (Jet, Yesterday) och smålarvig boogie-woogie (Magneto And Titanium Man). Trots viss osynk i ljudet så vinner spelglädjen i längden. Alan Partridge hade helt klart en poäng.

"Wings are only the band the Beatles could have been." Alan Partridges kommentar är menad som ett skämt, men ett uns sanning göms där inne. För hur mycket till band var egentligen Beatles de sista tre-fyra åren av sin karriär? Något liveakt var de sannerligen inte. Detta saknade Paul McCartney helt säkert när han bildade Wings i början på 70-talet. Till en början vägrade han spela sina gamla hits, för att understryka att detta var starten på en ny era. Men när Wings fundament blivit stadigt nog smög sig snart allt fler klassiker in i repertoaren.

Detta tar oss till konserten på Kingdome i Seattle, 1976. Äntligen fick publiken höra Blackbird och Lady Madonna live, förvisso i typiskt anspråkslösa versioner. Det som gör konserten speciell är Paul McCartneys fröjd över att vara med i ett riktigt bra band igen. Där han visserligen spelar huvudrollen själv, men med förstklassiga biroller i Denny Laine från Moody Blues och frun Linda på keyboards. Konserten sammanfattar McCartneys gärning genom porlande självklara melodier (Jet, Yesterday) och smålarvig boogie-woogie (Magneto And Titanium Man). Trots viss osynk i ljudet så vinner spelglädjen i längden. Alan Partridge hade en helt klart en poäng.