Dizzee Rascal
The Fifth

Dizzee Rascal: The Fifth

Album / Island Records
Utgivning D. 2013.09.30
Daniel Hånberg Alonso

Pang! Där gick sista spiken in i kistan att Dizzee Rascal lämnat grime bakom sig för gott. Redan med förra skivan Tongue N' Cheek proklamerade den före detta Wiley-protegén att han nu istället gick över till mainstream dansmusik men med sitt femte album, passande nog betitlat The Fifth, har han kört all in på att bli kommersiell. Kanske var den riktiga brytpunkten när Bonkers fick agera som nationellt anthem på OS-invigningen i Storbritannien förra året.

Dizzee kallar själv The Fifth det bäst producerade albumet han någonsin har gjort. Man kan definitivt säga att det är det poppigaste han har gjort. Att han valt att gå vidare från det svårdansade grime till en skiva som till stor del är kommersiell house kanske inte är så konstigt. Det säljer mer. Och visst får det benmusklerna att spänna till, inte mindre än fyra låtar är producerade av svensken RedOne vilket märks speciellt på Love This Town, en konfettibadande arenahouse där Dizzee förpassat sig själv till en rappande mellanakt.

Till sin hjälp har Dizzee tagit artister som Tinie Tempah, Sean Kingston, Will.i.am och inte minst Robbie Williams med Goin Crazy som är en av albumets bästa låtar (även om det mer låter som Robbie än Dizzee). Bonusspåret Bassline Junkie är den enda påminnelsen om Dizzee Rascals tidigare så hårdkodade East London-sound. Med det sagt så är The Fifth en riktigt bra skiva till dansdänga som blandar pop, rap och ångvältshouse. Dizzee må ha gått och blivit kommersiell, men hans sinne för bra musik har inte minskat det minsta.