Bill Callahan
Dream River

Bill Callahan: Dream River

Album / Drag City
Utgivning D. 2013.09.16
Daniel Andersson

Bill Callahan får mig att resa till okända platser. De underfundiga texterna, sättet att beskriva vardagshändelser, blir till ett panorama över de upplevelser som Callahan förmedlar genom sin musik. Det är som att kliva in i Dream Rivers natursköna albumomslag.

I vanlig ordning är naturen i fokus – storstadens myller ges inget utrymme. Omgivningen är vild, otyglad och ger en känsla av isolering. Albumets öppningsspår The Sing innehåller raderna "The only words I've said today are beer and thank you", och därefter upprepas "beer" och "thank you" ett flertal gånger. Orden ges en tyngd som Maryland-sångaren förädlat de senaste tio åren. Betoningen är bestämd, och Callahan drar ut på fraseringarna en extra sekund.

Dream River är varmare än 2011 års Apocalypse, men skivorna förenas i ett jordnära yttryck, där musiken blandas med jord och lera. Callahan har beskrivit sistnämnda skiva som ett skelett, medan efterkommande fullängdare definierats som kroppen. Denna beskrivning känns passande med tanke på Dream Rivers virvlande flöjter och avancerade arrangemang. Och förutom att namnge Marvin Gaye, hittas även kamouflerade funk och soul-tendenser, vilket känns som ett naturligt inslag.

Callahan har funnit ett uttryck som är på väg att fulländas och genom att göra små förändringar behåller han sin dragningskraft. Musiken har dessutom en förmåga att bringa lugn och för varje lyssning upptäcks nya nyanser i de rika panorama-skildringarna. En skildring som är både skrämmande och intresseväckande.