The Wands: Debaser Slussen, Stockholm

The Wands, Debaser Slussen, Stockholm

The Wands: Debaser Slussen, Stockholm

Recenserad av Magnus Lundgren | GAFFA

Med bara en femspårs-EP, Hello I Know The Blow You Grow Is Magic, i bagaget har den danska duon en imponerande lista avklarade spelningar. Fuzziga gitarrslingor och drömska melodier är receptet på deras ny-psykedelia. På spelningar tar de med sig basist och trummis som ger en välbehövlig dynamik och omväxling.

Bandet bygger sin musik på enkla men hypnotiserande upprepningar med korta textsnuttar och läckra gitarrmelodier. På inspelning har man plats att experimentera och finslipa låtarna, medan det live blir tjatigt och förutsägbart. Det är som om bandet hittat ett recept som är bekvämt att följa och bestämt sig för att inte göra några som helst försök att pröva något nytt.

På skiva låter det som man snuddat vid både Mudhoney-grunge och Iggy & The Stooges-punk på sin resa tillbaka till 1968. Live står två gitarrister och spelar i stort sett samma sak låt ut och låt in. Ibland med, förhoppningsvis ofrivilligt, synkroniserade rörelser. De ser ut som om Kaviar-Kalle har låtit håret växa, dragit på sig en skinnjacka och startat band med en äldre, pårökt Hanson-brorsa. När sångaren Christian Skibdal sjunger kondenserade, genomtänkta textrader litar man på honom. Men förinspelade sitarljud och trötta gitarrsolon gör att man tappar det igen.

När sista låten går mot sitt slut, kommer en urladdning av energi och plötsligt blir det intressant. Det glimmar till och kontrollen släpper. Hela bandet är närvarande och det är som att de lyssnar på varandra för första gången under kvällen. Lika fort som den kom, är urladdningen över och när Skibdal oengagerat slänger ur sig sitt femte "tusind tak" känns det som de genuint inte vill vara på scen.