Justin Timberlake: The 20/20 Experience 2 of 2

Justin Timberlake
The 20/20 Experience 2 of 2

Album / Sony Music
Utgivning D. 2013.09.27
Tina Berglund

Det är föga förvånande att del två av The 20/20 Experience är en 83 minuter lång historia. Det är snarare mer imponerade hur MR JT lyckas fånga upp tiden och krympa den i sin hand. För även om samtliga 13 spår allt som oftast snittar över fem minuter (förutom Not A Bad Thing på hela 11:29 minuter!) så upplevs inte albumet röra sig mellan ett så pass stort tidsintervall. På del ett av The 20/20 Experience har Justin Timberlake en mer sofistikerad framtoning, men har valt att följa upp det hela med att knäppa upp några knappar på sitt andra mästerverk.

Övergripande låtar är en förlängning av spåren Don't Hold The Wall och Tunnel Vision, med en mentalitet från Dress On. Vilket tydliggörs redan på första spåret Gimme What I Don't Know. Det är rykande hett och anspelar gissningsvis på otämjda instinkter på ett blottat dansgolv.

Märkbara skillnader skivorna emellan är de mer robusta beatsen, den betydligt högre beatboxmättnaden och de animaliska inslagen i form av rytande lejon, trumpetande elefanter och ylande vargar. Det sistnämnda förstärker Michael Jackson-auran på andra spåret True Blood. En låt där den ständigt aktuella besattheten av det övernaturliga agerar musa. Det är även på True Blood som allas vår Timbaland gör en tydlig entré med ett maffigt beat i äkta Shock Value II-anda och slänger dessutom in några traditionsenliga "freaky freaky".

En av de ytterst få anmärkningar som går att peta lite på och gnälla över är de något sparsamma och upprepande textraderna. Visserligen är det troligen ingen lätt uppgift att under 20 dagar skapa fylliga och matiga texter till hela 83 minuter. Men det är något som går att ha överseende med tanke på att albumet är både framåtdrivande och stilistiskt snyggt.

Överlag bärs skivan upp likt en välskräddad kostym, tillsammans med en klassiskt och tidlös cologne representativt för de mer tillbakablickande attributen. Vilket i åtminstone mina öron låter som en minst sagt attraktiv kombination.