Darkside
Psychic

Darkside: Psychic

Vinyl + download / Matador
Utgivning D. 2013.10.08
Jonathan Eklund

Elva minuter och tjugo sekunder. Så långt är öppningsspåret Golden ArrowPsychic. Och det rymmer allt som är fantastiskt med musik, allt som gör att människor ständigt letar efter nya kickar. Det hade kunnat vara ett eget album, visserligen ett kort men ett fantastiskt sådant. Golden Arrow är än så länge det bästa som producerats i år. Punkt. Från de inledande närmast trevande sekunderna, under hela det sakta uppbyggandet av melodin via den indragande skärande sången hela vägen till de Studio-suktande soundet med de lekande gitarrerna. Hela vägen upp på dansgolvet är den magisk.

Det är intressant hur man kan få en skiva att låta så färdig, så precis, så fullständig samtidigt som soundet är organiskt lekande, ja ibland närmast improviserat. Men herrarna Jaar och Harrington gör precis det. Varje spår är en resa ut i deras mörka elektroniska landskap. Där elgitarrer skapar funkigt lekande slingor, där koklockor och handklapp fyller ut synthmattornas ljudbild och där inte en endaste liten sekund är tråkig. Plötsligt spelas ett metalriff på Freak, Go Home och det känns helt naturligt. Trots att det inte borde finnas något metalriff alls på plattan. Men så självklara är Darkside i sin ljudbild, den kan vara precis vad de vill att den ska vara och det kommer ändå kännas rimligt.

Psychic består av perfekt avvägda doser av dans och oljud, av melodidriv och lekfullhet. Slutet på Golden Arrow och grooviga The Only Shrine I´ve Seen bjuder in till dans medan andrasingeln Paper Trails och själfulla Heart passar bäst i en nedsläckt, tom lägenhet strax efter alla lämnat festen. På hög volym, eller i ett par bra hörlurar, flyter ens medvetande närmast in i musiken. Sången, som ibland viskas fram och ibland är så djup att öronen vibrerar, används som ett redskap och hjälper till att göra varje litet ljud intressant.

Den självbetitlade debut-EPn var imponerande, gav mersmak och de tre spåren då var på tok för få för att stilla den hunger som väcktes. Nya Psychic är en ångvält, den kör över dig, lever upp till förväntningarna och finns kvar hos dig länge. Garanterat.