Prefab Sprout
Crimson/Red

Prefab Sprout: Crimson/Red

Album / Icebreaker
Utgivning D. 2013.10.04
Daniel Horn

My Bloody Valentine, Mazzy Star, Sebadoh, The Pastels; listan kan göras lång med grupper som i år vaknade upp ur skivkoman som om ingenting har hänt. Som om världen stått helt stilla sedan sist det begav sig. Kalla det en trend eller vad som helst men faktum är att man 2013 inte behöver visa upp någon tydlig utveckling. Ett tryggt förhållningssätt till det förgångna applåderas. Även i fallet Prefab Sprout.

Vad som idag anses vara kontemporär popmusik har hamnat någonstans i skarven mellan 80- och 90-talet. Där har vi kanske anledningen till att ovanstående bands musik åter hamnar rätt i tiden och känns helt och hållet relevant.

Man kan börja rabbla titlar på Paddy McAloons återkomst, spår som lika gärna hade kunnat blandas ut som en kortlek med styckena på mästerverken From Langley Park To Memphis, Jordan: The Comeback, ja, ni förstår. Om 2009 års Let's Change The World With Music (med material skrivet på 90-talet) var i käckaste laget och en enerverande kärleksförklaring till musiken är Crimson/Red mer back to basic. Och om det inte hade varit för att ett musikaliskt geni drar i trådarna hade gäspen varit nära munöppningen.

Men Paddy står återigen, med sitt enorma skägg, och ser ner på alla andra som försöker och misslyckas. Han är dock ej föraktfull, mer iakttagande. Denna litterära, pålästa herre kastar ur sig ord efter ord som vore det den mest alldagliga poesi men med smakfulla twister. Den mest komplicerade popmusiken hämtas ur de mest banala situationer.

Samtidigt pekar han stilfullt på historien när nutiden ska förklaras; när kejsare Shah Jahan byggde Taj Mahal till minne av sin fru. Ett av de största verken byggt på renaste sorg. Kanske är också det Paddy McAloons idé med musiken. Och när han bygger upp ännu ett underverk i form av The Best Jewel Thief In The World och Billy mår harhjärtat så gott, så gott.

I konvolutet till Crimson/Red tackar Paddy McAloon av sina forna bandkamrater och det är förståeligt när Crimson/Red känns som en hyllning till allt som är Prefab Sprout. Kanske till och med ett bokslut.