Baroness: Debaser Medis, Stockholm

Baroness, Debaser Medis, Stockholm

Baroness: Debaser Medis, Stockholm

Recenserad av Magnus Lundgren | GAFFA

Bandet sparkar igång hårt och kaxigt med Take My Bones Away, från förra årets skiva Yellow & Green. Det är en riktig monsterlåt med en oemotsåndlig refräng, och kan vara bandets höjdpunkt. När sångaren John Baizley vrålar titelraden i refrängen är det svårt att tro att låten är skriven innan förra årets trafikolycka där hela bandet var nära att dö. Nu låter det som en ångestladdad tillbakablick på ett år av rehabilitering där bandets trummis och basist var tvungna att lägga instrumenten på hyllan på grund av sina skador. Med nya tillskott i rytmsektionen är Baroness nu tillbaka på vägarna.

Musiken är hård, snabb och tung. Baroness har mutat in sitt eget lilla hörn av metalscenen. Storslagen hårdrock med proggiga element som inte räds varken discoinfluenser eller stämsolon. Metal för konsthögskoleelever. Golvet gungar, av Nick Josts femsträngade bas och av en publik som är överlycklig över att få se bandet. De första 20 minuterna är en urladdning av ren energi. Baizley och gitarristen Peter Adams är överallt och verkar tävla om vem som ska vara frontfiguren. När Baizley sjunger spänner han hela sin kropp och senorna på halsen sticker ut. Adams headbangar, ställer sig på monitorerna och glömmer för en stund bort att spela gitarr och står med händerna i luften och sjunger med. Som en i publiken, som en av oss.

Till en början verkar det inte gå att stoppa bandet, men när de plöjt igenom halva setet börjar tröttheten smyga på. Långa pauser mellan låtarna, utfyllda med drömska synthslingor, ger inte tillräckligt med återhämtning. Baizleys röst får svårt att ta sig fram, och det blir mindre rörelse på scenen. Låtmaterialet är en aning enformigt och man lyckas inte ta sig tillbaka till den perfektion man öppnade med. Vi får en ursäkt att de inte spelar deras tidiga material. "The really heavy shit", som Baizley säger. Bandet har inte haft tid att repa in mer men de lovar att komma tillbaka med fler låtar. Avslutande låten Isak från debutskivan The Red Album blir den sista urladdningen från ett band som gett sig fan på att ge allt.