Holograms: Debaser Strand, Stockholm

Holograms, Debaser Strand, Stockholm

Holograms: Debaser Strand, Stockholm

Recenserad av Magnus Lundgren | GAFFA

Det finns ingen scen i Stockholm som passar Holograms så bra som Debaser Strand. Det är kallt, hårt och stort, både bandet och klubben. Betong från golv till tak och på scenen är det bara kalla vita lampor som lyser upp bandet bakifrån. Ansikten döljs av det starka motljuset. Det blir spöklikt, robotaktigt. Man gör skäl för sitt namn, alltså.

Holograms spelar en sorts mörk, snabb punk med sång som inte låter så lite brittisk. När bandet öppnar med A Sacred State, första spåret från nysläppta albumet Forever, är det svårt att inte tänka på Broder Daniel. Bakom en vägg av sönderdistad gitarr tittar Filip Spetzes syntHslingor fram. Det är här som Holograms blir riktigt intressant. Ibland är det spöklikt, ibland drar det åt elektronisk musik och närmar sig nästan dansmusik. Det skapar en kontrast och lättar upp den annars enformiga och mörka punken.

Holograms är aktuella med sitt andra fullängdsalbum Forever och är hyllade världen över. Spelningen i Stockholm är början på en turné där bandet kommer kuska runt i Europa och Nordamerika resten av året. Trots att deras senaste singel Meditations spelats flitigt på radio är det lite väl glest längre bak i publiken, men det gör bara att det finns plats för en ordentlig moshpit.

Det dansas och sjungs med i hockeykörsrefränger, men aldrig uppmanat eller påhejat av bandet. Holograms pratar mer med ljudteknikern än med publiken. Ljudbilden, det hårda motljuset och de skuggade ansiktena bygger upp den fjärde väggen mellan scen och publik. Låtarna avlöser varandra i ett rasande tempo i en hypnotiserande föreställning. Vi blir åskådare och bandet växer sig större än både Debaser Strand och Sverige.