Man or Astro-man?: Debaser Medis, Stockholm

Man or Astro-man?, Debaser Medis, Stockholm

Recenserad av Mathias Skeppstedt | GAFFA

Man Or Astroman? hade inte släppt någon platta sen 2001 års experimentella A Spectrum Of Finite Scale som bara såldes på turné det året. Sen plötsligt från ingenstans kom det en helt ny skiva i maj i år, med originalsättningen Defcon 5… 4… 3… 2… 1… och rykten började gå om spelningar. Skivan var så klart helt lysande, snabb, intensiv, stökig surfgitarr som bara Man Or Astroman? kan spela den. Bandet har inte spelat i Sverige sen den något kaotiska och ojämna spelningen på Hultsfredsfestivalen 1999.

När bandet nu kliver upp på en svensk scen igen är det utan sina rymddräkter, med en renare scen, bara några filmdukar, men med sin vanliga högljudda och frenetiska scenshow. Tyvärr är det knappt halvfullt och stora delar av Medis ekar tomma fastän det är lördagkväll. Detta är tråkigt då bandet verkligen ger allt och svetten dryper på scenen medan det tomma golvet står artigt stilla och applåderar så smått mellan låtarna, det är så illa att gitarristen Star Crunch en gång frågar om de spelar i ett bibliotek eftersom det är så tyst. Det är uppenbart att lokalen är för stor och intresset för bandet alldeles för litet och det är så fruktansvärt tråkigt då de bjuder på en i stort sett perfekt show.

Det är fullt ös från början till slut, Star Crunch spelar så strängarna glöder, klättrar på förstärkare, gnuggar gitarren på mikrofonstativ och ligger på golvet och slår på sina gitarrpedaler, medan trummisen Birdstuff tillbringar lika mycket tid framför som bakom trummorna och gång på gång slänger sig och delar av trumsetet ut i publiken. Basisten Coco the Electronic Monkey Wizard har bytt till gitarr och Samantha Erin Paulsen spelar numera bas vilket gör att han släpper loss mer medan Samantha byter mellan basen och en theremin som hon vid ett tillfälle duellerar med mot Star Crunch.

Vi får 16 låtar på 50 minuter och bandet lättar inte på gasen en enda gång, och när de framåt slutet av spelningen spelar Invasion Of The Dragonmen som trio med Coco tillbaka på basen är det både stökigare, hårdare och punkigare än jag någonsin sett dem. När spelningen är över slänger sig Birdstuff ut i publiken, sliter upp ett vingligt bord på scenen som han börjar stapla sina trummor på. Han drar upp en stor trafikkon som han balanserar överst innan han lägger sig på knä och tillber sin skapelse medan rundgången tjuter omkring honom. Ett absurt slut på en fullkomligt fantastik spelning.