Love Is A Burning Thing
Greatest Hits

Love Is A Burning Thing: Greatest Hits

Album / Playground
Utgivning D. 2013.10.21
Mathias Jensen

Artpunk är inte världens mest spridda genre. I Sverige existerar den knappt om man tvunget ska leta i genrelådan. Love Is A Burning Thing vill elda på intresset kring mötet när svävande konstmusik möter råaste punk. Greatest Hits är deras kaxiga debutalbum som både ställer frågor och ger svar. Svar för att de tjuriga texterna är så självklara, så upprätta och fingervisande. Frågor för att ljudbilden låter som något betydligt mer osäkert. Erik's Interlude må kanske inte vara ett spår som berättar om albumets ljudbild, men den säger något om det här debutalbumets något märkliga möte. Soundet studsar inte alltid mot vad texterna ger sken av, och stundtals känns det bara mjäkigt, och som att lyssna på en bilresa genom palmernas L.A i skymningsljus. Kanske allra mest luftigt blir den när punken trots allt möter 80-talsmattor av monoton, glittrig gitarr.

Det är också, som debutskiva betraktat, oväntat instrumentalt. Hold That Thought – skivans kanske bästa spår – är en varm, solig promenad utan minsta tillstymmelse till punkig ansats. Moves – albumets intensiva intro – är dess raka motsats, och kanske är det resan däremellan som är det mest intressanta med den här till synes spretiga upplevelsen. Kvar lämnas jag som en åskådare på ett galleri med kanske lite för många konstnärer i rummet. Upplevelsen tas inte in som en helhet, och målningarna kommer från olika tidsepoker. Allt det här kräver karenstid, och Love Is A Burning Thing känns antingen långt före sin tid eller helt och hållet unika i sin paketering. Kanske är det både och, och kanske är just det det som är det mest sympatiska med Greatest Hits.