x
Foals: Berns, Stockholm

Foals, Berns, Stockholm

Foals: Berns, Stockholm

Recenserad av Daniel Horn | GAFFA

Berns karaktäristiska takkronor dundrar över oss som tysta åskmoln. Förbandet Say Lou Lou stämmer in oss på rätt kanal för vad som komma skall och den redan förväntansfulla stämningen vrids upp till något precis under max. Det färgspektrum som dansar runt i lokalen liknar ett artificiellt akvarium och stämningen är högre än på tå.

Dock är bakgrundsmusiken som ska fylla tomrummet efter Say Lou Lou oregelbunden, störande, och liknar mer ett tranceparty från 90-talet. Stämningen tas märkbart ner, men det är barnmat för Foals och Prelude att bryta sig ur.

Introduktionen ger känslan av att taket plötsligt öppnar upp och vi får universum över huvudet. När gitarristen Jimmy Smith kliver på scenen med Jack Bevan på trummor sätts takten för våra hjärtslag. Med de pulserande lamporna i bakgrunden kliver Walter Gewers, bas och Yannis Philippakis in på scenen och dundrar igång.

Sedan Antidotes kom ut 2008 har bandet växt in i sina egna skor. Via Total Live Forever har de på Holy Fire skräddarsytt sitt eget sound, och i samband med det har mer än bara musiken växt. Philippakis berättar mer än en gång hur han växt ur behovet att skydda sig i metaforisk lyrik och säger idag sig vilja skriva sådant som är "närmare Hemingway än Burroughs".

Med ett självsäkert "You know what time it is" dansar Foals in oss på My Number och varenda fot i publiken stampar med i takten.

Ofta dränks Philippakkis. Det är många ljudspår som alla kräver sin välförtjänta uppmärksamhet. Men utan ett välproducerat schema tappar de takten, något så viktigt som basen försvinner, och alla välskräddade delar blandas ihop till en gröt som gör det svårt att veta vad man ska lyssna på. När den sista refrängen ur omtyckta Milk And Black Spiders utelämnas saknar man det där lilla extra.

Men med Inhaler vräker de över oss som en aggressiv bulldozer. Publiken backar starkt upp Philippakis när han hoppar från balkongen och det säger mycket om Foals hängivna publik och kvällens energi.

(Fotot ovan är en arkivbild)


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA