Pusha T
My Name Is My Name

Pusha T: My Name Is My Name

Album / Def Jam/GOOD Music
Utgivning D. 2013.10.08
Özgür Kurtoğlu

Det känns minst sagt obegripligt att påstå och identifiera, att det som en gång och egentligen alltid gjort att hiphop stuckit ut bland alla världens musikgenrer nu ses som en egenskap som särskiljer dess artister från varandra. Det är inte bara direkt konstigt men även på det stora hela även oroväckande, att detta anses var en trend nu, men så långt har det alltså gått och så har det alltså blivit: lyricism anses idag, under detta år då hiphop fyller 40, vara ett karaktärsdrag och en sorts gruppering som är till för att skilja vissa rappare från andra. Rappare som använder sig av komplicerade ordlekar, lingvistiskt utmanande tvetydningar, och överlag tar del av hiphopens rika lyriska tradition, stämplas som just lyriska rappare; detta ter sig i grund och botten skevt just för att hiphop alltid varit lyriskt laddat och konstruerat annorlunda än andra musikgenrer, för att detta borde vara en självklarhet för dess utövare. 2013 är det inte så länge, men de som kategoriseras bär med all rätta benämningen som ett hedersmärke.

Pusha T säljer kokain. Pusha T kommer att sälja kokain i framtiden. Pusha T har sålt kokain under sin uppväxt, hans dagar som ung vuxen, som fullvuxen man. Pusha T är inte sen att påpeka att den rikedom andra rappare uppnått kommer från så kallade co-signs av andra rappare som snubblat in i kändisskapet, medan Pusha T tjänat ihop varenda dollar till en större förmögenhet på gatorna alldeles själv. Pusha T rappar om att en hel familj inte skiljer sig från föräldralösa hem när det kommer till att leda en ung mans liv mot fördärvet; systemet ville att han skulle hamna där, därför såg han till att göra det allra yttersta av det, och när han står här nu 36 år gammal gör han det stolt genom att kalla sig själv för King Push. När Pusha T rappar gör han det ofta om en förödande drog som varit närvarande i hans liv nästan ständigt med en blick inifrån som skulle skrämma de flesta, och han gör det alltid på ett sätt som gör att han när det är dags för ett mycket efterlängtat debutalbum så klassas han fullt ut som en extremt lyriskt begåvad rappare.

My Name Is My Name för samman minst en handfull olika ljudbilder som dominerar hiphop år 2013 på ett närmast exemplariskt sätt, och låter en av genrens absolut mest begåvade pennor rappa lugnt och sansat om högt och lågt, om livets toppar och livets bottnar, när detta livets orkester dirigeras av en kokainsäljare. Inspirerat av hiphop-världens skeenden och höjder och tragik mellan 1994-1999, av Wu-Tang Clan och deras disciplin och vidgande av vyer för hela hiphop-kulturen. Därför är Kanye West med rakt igenom albumet som ett kreativt bollplank och executive producer, för att styra och ställa och ge Pusha T det han behöver för att hålla hela vägen ut på ett album. Därför finns gästartister för att fylla i med hooks då Pusha T inte sjunger sådana, för att antingen utmana honom med sina gästverser eller falla i glömska för att de inte kommer i närheten, för att ge en komplett bild av allt som Virginia Beach-sonen är kapabel till.

Det finns verser Pusha T själv borde ta, som inte kommer i närheten av de han har, således finns det gäster som han kanske borde hållit borta från sitt debutalbum. Det finns låtar som visar på en imponerande musikalisk bredd och adaptationsförmåga, som i sig är intressanta men på ett album som My Name Is My Name inte tar någon större plats. Men det finns också en vilja att skapa en fullständighet, att efterlikna klassiska hiphop-album i utförande och talang, och en hisnande mängd rim och ord och meningar och verser som växlar in och ut ur varandra; det finns en lekfullhet i hur enkelt Pusha T berättar sina gatuhistorier, och det finns en anmärkningsvärd och ständigt närvarande hotelse i hans röst i varenda stavelse han yttrar på My Name Is My Name. Här och nu har han hittat det fokus han på egen hand inte lyckats få grepp om, den som gjorde hans äventyr med Clipse så spännande att följa, och även om My Name Is My Name inte är lika  ren och fläckfri som produkten han byggt sin rikedom och sitt rykte på är den definitivt potent nog för massorna att bli beroende av.