Chance The Rapper
Acid Rap

Chance The Rapper: Acid Rap

Download /
Utgivning D. 2013.04.30
Özgür Kurtoğlu

20 år ung, klädd i en för stor och hängig T-shirt målad i gult splatterdye-mönster, med en keps och överflödig energi, soul survivor-dansrörelser, på scen för första gången i sitt liv som headliner, på scen i Debaser Medis lokaler i Stockholm en natt i oktober. 20 år ung, endast utrustad med en mixtape inspelad under en tio dagar lång avstängning från skolan. På väg ut i världen på riktigt med förhoppningar om att uppföljaren kommer göra skillnad i inte bara hans men även andra ungars liv. 20 år ung, med en svårsmält röst och udda sätt att rappa på, helt plötsligt världskänd tack vare Acid Rap och The College Dropout och all soul och jazz han växte upp med. 2013 är ett år som förändrat allt för Chancelor Bennett. Året då han fyllde en konsertlokal i Stockholm samma kväll som hans kompis James Blake samt Macklemore också spelade i staden. Året då nedladdningshubbar totalkraschade för att efterfrågan kring hans mixtape var så massivt.

Han kallar sig själv för Chance The Rapper, och hans Acid Rap är en förlängning av den hiphop som under mitten av 00-talet satte Chicago på kartan på riktigt och för evigt, med soul och fanfarer och pianon i massor rullandes bakom en energisk grabb med staden i sitt blod. Han är ett barn av sin tid å det yttersta, en produkt av en närmast ADHD-drabbad värld och en son till en stad som av sina invånare mörkt kallas för Chiraq då staden i flera år haft högre skjutvapenrelaterade dödsfall än det av USA invaderade Irak.

Mitt bland alla glada melodier, som på Södermalm fick rapparen att livligt och James Brown-inspirerat flyga omkring som en vante, finns berättelser om döda vänner och en onödigt skrämmande vardag. När mörkret lägger sig över musiken hittar Chance inte alltid men ofta en väg ut till något bättre, något ljusare, och balanserar det ena med det andra på ett sätt som känns alldeles för genomtänkt och erfaret för att vara skapat av en 20-åring.

Men så är också verkligheten där bakom, för Chance The Rapper lika mycket som för Chicago-producenten som skapade det första hiphop-albumet han köpte, liksom för förebilderna Common och Twista, liksom för evigt inspirerande J Dilla och lika kreativt vildsinta Danny Brown; vare sig de slog igenom som 20-åringar eller 30-åringar har alla en liknande bakgrund sett till kulisserna som finns där medan livet sakta tickar bort, och alla har på ett eller annat sätt belyst vilken påverkan det haft på inte bara de själva men på vänner, bekanta, familj, grannar.

Acid Rap är 2013 års version av de släpp som artisterna han ser upp till släppte och skakade om hiphop-världen med, en ny idé byggd på andra framgångsrecept skrivet för att skapa ett eget dito, en kreativ bubbla under täckmantel som bara ett mixtape släppt gratis, en succéhistoria som känns lika självklar när introt spelas upp som det känns osannolikt överhuvudtaget.

Chancelor Bennett har släppt ett av 2013 års absolut mest spännande album, och han beter sig som ett av 2013 års absolut mest underhållande liveakter; han verkar väl ändock ödmjukt medveten om bägge dessa bedrifter, men ger inte sken av att påverkas nämnvärt av det. Chance The Rapper verkar, däremot, vara en rappare att följa och räkna med.