Boiler Room: Diverse Artister: RBMA Weekender, Stockholm

Boiler Room: Diverse Artister, RBMA Weekender, Stockholm

Konceptet är barmhärtigt okomplicerat och minst lika effektivt: Ett enkelt klubbutrymme, fyllt med klubbande kids, DJs från alla möjliga håll och kanter, ett par små videokameror som spelar in och livesänder allt som pågår i lokalen, et voila. Svårare än så är inte Boiler Room; det är klubbkultur och DJ-kultur oklandrad och relativt osminkad, där sändningarnas natur är odramatiskt producerade och i det närmsta förbannat plana. Allt fokus läggs således på DJn, på musiken, på reaktionen hos besökarna.

Det är första gången det som kallas för "The World's Leading Underground Music Show", som sedan starten 2009 skaffat sig över en miljon prenumeranter bara på YouTube, besöker Stockholm och Sverige och håller en premiär helt anordnad i samarbete med Red Bull och deras ambulerande klubbfestival Red Bull Music Academy Weekender. De väljer Swedish Music Hall of Fame som premiärlokal, ett rum som med skärmar och bilder och rekvisita berättar om svensk musikhistoria på ett ingående och intressant sätt, en våning under det de flesta känner till byggnaden som: ABBA-museet.

Precis som alla andra Boiler Room-evenemang är Stockholmsvarianten inte överdrivet utsmyckad eller spektakulär på det rent ytliga sättet, ett estetiskt val som förhöjer upplevelsen som gjort konceptet till en succé; mitt på golvet på våningens största lokal står ett DJ-bås flankerat av två stora högtalare, en skärm strax bakom och över med videoklipp från amerikanska kvarter och hiphop-videor rullandes jämt och ständigt med en Boiler Room-logotyp, och tre-fyra extremt portabla kameror spända på båset.

Eftersom just denna upplaga dessutom är sponsrad av 40-miljardföretaget Red Bull finns även gott om energidrycker på plats som delas ut frikostigt, och för att detta ändå är en fest med en viss publik så finns även mängder av gratis öl att dela ut till besökarna. Det är receptet för en lyckad fest år 2013, varken mer eller mindre, och det går egentligen inte att klaga på tanken bakom heller när Boiler Room och Red Bull Music Academy tillsammans sett till att det allra viktigaste också levererar ordentligt.

Framför allt sticker Stockholmstalangerna Nadja Chatti och Little Jinder ut, som visar upp fina grenar av den musikaliska kärna som Boiler Room bygger på; det är elektronisk musik med spets och taggar som lever utanför konventionella ramar, som utmanar musikaliska normer och arbetssätt, som är spännande och intresseväckande i sin egen rätt. Boiler Room får mer än gärna fortsätta hälsa på i den svenska huvudstaden, och även boka just dessa artister igen.