Laurel Halo: RBMA Weekender, Stockholm

Laurel Halo, RBMA Weekender, Stockholm

Laurel Halo: RBMA Weekender, Stockholm

Under Bron är som det är; centralt men ändå inte särskilt enkelt att ta sig till, komplett med ett snårigt och instängt kösystem väl på plats, ett uttalat och strikt fotoförbud råder i en atmosfär som ändå inte är särskilt fotogenisk, och därutöver är det ständigt mörkt, väldigt mörkt. Lokalen, eller egentligen hela huset, fyller alltså sin funktion alldeles utmärkt och bygger vidare på känslan av att Under Bron inte är en vanlig klubb. Den bjuder inte på en vanlig upplevelse, och det är ingen vanlig klubbkänsla som infinner sig heller väl på plats. På sitt eget sätt är Under Bron därför helt enkelt bäst i Stockholm på det de gör, för att så få andra kan göra något liknande eller ens vågar sig på att göra det, vilket på sätt och vis beror på att Under Bron redan gör det så bra.

Denna plats fungerar på många sätt också utmärkt för hur Red Bull Music Academy brukar forma sina klubbspelningar, och ännu mer så för hur det snart tio år gamla smått mytomspunna skivbolaget Hyperdub förhåller sig till världen överlag och musikvärlden i synnerhet. De har alltid arbetat i skuggorna, musiken har låtit därefter med tydlig industriell och urban klang, och i princip allt Hyperdub gjort har kommit med lite information men mycket kvalitet. Deras största artist överlag, Burial, är fortfarande en främling på det stora hela. Deras största artist just idag, Laurel Halo, syns inte för det mesta när hon ställer sig bakom DJ-båset på Under Bron. Hörs gör hon dock definitivt när hon spelar, ofta lika vackert som det är obehagligt i den friform-stil som Laurel Halo gjort till sin egen över de senaste fem åren.

Det rosslar och skramlar när Michigan-dottern bygger sina rytmer på maskiner som överhuvudtaget inte syns till under den knappa timme hon står bakom ett rum fyllt till bredden, innan det hela ger vika och skimrande ackord lyser igen mörkret liksom ett dussin spotlights som trots sitt starka ljus ändå inte lyckas visa upphovskvinnan för publiken i mer än en sekund. Det är med en imponerande kreativ ådra Laurel Halo skapar sin musik, en blandning av fina ljud och oljud som kommer till sin rätt i ett rum som detta men som tappar lite kraft när hennes gedigna livearbete inte får ta den plats den behöver. Laurel Halo är dock en artist som inte kommer att försvinna på den närmsta tiden, och som säkerligen kommer att få fler tillfällen att visa upp sina musikaliska trollkonster i Stockholm.