Neneh Cherry & Rocketnumbernine: RBMA Weekender, Stockholm

Neneh Cherry & Rocketnumbernine, RBMA Weekender, Stockholm

Det kan säkerligen låta som en försköning utan dess like, ett påstående baserat på ytliga iakttagelser snarare än djupgående analys, men det gör den inte mindre sann: att vara talangfull och begåvad på ett sätt som trotsar ramar och grupperingar, att ha naturlig enkelt för vissa saker som bevisligen inte är särskilt enkla i sin natur, är inte särskilt enkelt ändå att handskas med till vardags. Det må låta bortskämt och narcissistiskt, rakt av navelskådande och ibland kanske skadligt i sin introverta natur, men på samma sätt som vilken människa som helst har svårigheter med dagliga utmaningar om privatlivet och karriären så har kreativa människor det också med saker som ofta inte går att ta på eller sätta ord på ens. Det är mer en känsla om att någonting stämmer, eller inte stämmer, som styr ens agerande. Det är lika frustrerande som det är just naturligt, och det är bara en del av livet för de som lever med det.

En beskrivning som den ovanstående gäller på ett sätt eller annat alla tre akter som valts för att stänga det spektakel Red Bull slängt ihop i Stockholm under den gångna veckan; Four Tet är sin generations kanske viktigaste hörnsten inom de populäraste av den brittiska dansmusikens vinklar och ljudbilder, Omar Souleyman är arabeskvärldens största namn i västvärlden, och Neneh Cherry är kort och gott Neneh Cherry. I över 25 år nu har Stockholmaren experimenterat kring hiphop-musiken och dess utkanter, där utsvävningarna tagit henne mot pop och elektroniska ljud, så att hon år 2013 är aktuell med ett kommande album med just Four Tet känns ändå logiskt. Neneh Cherry på scen på Studion i Kulturhuset är därför en bra, stabil, intressant bokning då hon aldrig är annat än just detta.

Det blir aldrig dåligt, då det per definition är svårt att föreställa sig Neneh Cherry förknippas med ordet överhuvudtaget, vad hon än tar sig an. Men musiken hon spelar med RocketNumberNine känns helt enkelt inte, utan skvalpar omkring på väg någonstans som just ikväll inte verkar bestämt eller riktigt tydligt. Samarbetet med Four Tet, det som sägs hinnas släppas som ett album innan 2013 är historia, blir säkerligen minst lika spännande och unikt som i princip allt annat både Neneh Cherry och Kieran Hebden gjort tidigare. Men här och ikväll känns det relativt ofärdigt, relativt malplacerat, och liksom hela denna avslutningsfest för Red Bull Music Academy Weekender rätt och slätt bara lite ogenomtänkt och på grund av sammanhanget även lite oengagerat.