Nick Cave & The Bad Seeds: Live From KCRW

Nick Cave & The Bad Seeds
Live From KCRW

Album / Bad Seed Ltd
Utgivning D. 2013.12.02
Mathias Skeppstedt

Mellan bandets två Coachella-konserter i april i år gjorde ett nedbantat Bad Seeds en radiosession i Los Angeles. Denna inspelning släpps nu som en live-platta, och med tanke på hur mycket The Bad Seeds har fysiskt vuxit som band det senaste decenniet så är det fantastiskt skönt att höra vad en nedbantad version kan göra.

Higgs Boson Blues som öppnar är hypnotisk och visar Nick Cave och hans mannar i absoluta bästa form, vacker, nervig och poetisk. Tyvärr lider en av bandets absoluta bästa låtar Stranger Than Kindness verkligen av att Blixa Bargeld tog sin slide och slutade 2003, låten är som alltid lysande men den där sista nerven som Blixa bistod med saknas alltför mycket. The Mercy Seat bjuder på den underbara versionen Nick Cave presenterade när han år 2000 turnerade ensam med ett piano, en violinist och en basist, och det är fascinerande hur det blivit en låt som i stort sett kan spelas i vilket arrangemang som helst och alltid vara otrolig.

Det enda som egentligen finns att klaga på med den här live-plattan är att hälften av låtarna (i stort sett alla som inte kommer från senaste skivan Push The Sky Away) fanns med på den senaste live-skivan Live At The Royal Albert Hall 2008. Med en sådan fantastisk och stor diskografi borde man kunna blanda och ge lite mer när man bestämmer sig för att släppa en live-skiva. Men det intressanta är ändå att det är de nya låtarna som verkligen sticker ut, skivans absoluta höjdpunkt är en otroligt rörande Mermaids, som inte ens Warren Ellis gitarrsolo kan sänka.

Som sista låt bjuds vi på en stökig och orepad Jack The Ripper som kanske inte funkar så värst bra men vars energi och vilja övervinner i längden. Och visst är det kul att inget har klippts bort men hur kul är det andra och tredje gången man lyssnar på en skiva att höra i över två minuter hur bandet försöker lista ut hur man ska spela låten?