Fuck Buttons: Kägelbanan, Stockholm

Fuck Buttons, Kägelbanan, Stockholm

Fuck Buttons: Kägelbanan, Stockholm

Recenserad av Magnus Lundgren | GAFFA

Ett fantastiskt provocerande namn och låtar som saknar verser, refränger, sång. Fuck Buttons är kanske ingen given framgångssaga. Andrew Hung och Benjamin John Power startade duon på en konstskola i Bristol, England. Med första släppet 2007 fick de fina recensioner från hajpbloggar och recensenter. Sen dess har maskineriet rullat på med tre fullängdare och många visste inte vad de skulle tycka och tro när invigningen av London-OS 2012 spelade Fuck Buttons istället för någon snällare, större, mer uppenbar brittisk artist.

En tätpackad publik välkomnar duon till Kägelbanan med ett jubel. Brainfreeze är första låten ut, en drönande, aggressiv historia som bygger på pumpande pukbeat och en vägg av synthljud. Inga verser, inga refränger, ingen text, bara hypnotiska repetitioner av aggressiva beats med märkliga fiskmåstjut som Hung skriker in i en mikrofon. Låten tuggar på väl förbi tio minuter och så fortsätter kvällen.

Alla låtar är på en gång lätta att känna igen, med distinkta och unika hooks. När en ny låt drar igång kommer strödda jubel här och var, men det är inte att få se dem spela favoritlåten som gör spelningen till en märklig och lång resa i landet Fuck Buttons. Det är de små ändringarna som gör det. När man hört en loop ett tiotal, kanske hundratal gånger. Samma loop, men ändå inte. Lager på lager av synthar där små variationer väver en historia, en berättelse.

Bandet projicerar vita skuggor av sig själva på scenens inre vägg. Smart drag, för det är inte mycket annat som händer på scenen, bara två snubbar försjunkna i elektroniken, och gott så. När Power ska spexa till det och spela på en golvpuka blir det lite fånigt. Han slår trumpinnarna ihop i luften som om han var en trumslagare i högvakten något ur takt med musiken. Som tur är blir det bara en kort stund, innan han återvänder till sina synthar.

Några tafatta försök till dans syns framför scenen, men mest står folk och diggar med, stilla, tysta och försjunkna. Fuck Buttons är att band att lyssna på, ett band att förtrollas och svepas med av.