Stephen Malkmus & The Jicks: Wig Out At Jagbags

Stephen Malkmus & The Jicks
Wig Out At Jagbags

Album / Domino
Utgivning D. 2014.01.08
Mathias Jensen

De allra flesta rockmusiker hamnar till sist i en intervjuspiral där de ombeds veckla ut sin musikaliska karta och peka på artisterna som betytt något. Och så sitter de där, pratar om Beatles, Young, Woody och Dylan. Det vita, manliga musikaliska släktträdet letar sig ner till rötterna förr eller senare. Det bara är så det är. Malkmus har vid här laget redan tolkat Bob Dylans Ballad Of A Thin Man, han har skrivit ut sin kärlek för Neil Young i sin country. Med Wig Out At Jagbags tar han sig till melodiernas kärna och hittar The Beatles.

Det här är Stephens sjätte album ihop med The Jicks, vilket gör att han nu är uppe i fler Malkmus-plattor än Pavement-diton. Och jo, Wig Out At Jagbags är en ungefär lika märklig titel som när Youth Lagoon i våras bestämde sig för att Wondrous Bughouse, det blir bra det. Och ja, både låttitlarna och musiken är precis lika quirky-skruvande som man kan tro. Det är quirky på det sätt som vissa indiefilmer vill vara quirky på. Ett kvasiintellektuellt filter dras på som gör att vi som betraktare luras att tro att vi är intellektuella. Det är så det låter den här gången.

Stephen Malkmus inleder med ett slags bluessväng som låter som något kvarglömt White Album-material som Beatles grävde ner i Indien 1968.Albumets första spår – Planetary Motion – är ganska sympatiskt besläktat med hur rockmusiken lät när den blev psykedelisk och Velvet Underground gjorde sin bästa musik.

Albumets melodi ligger i just melodistarka verser som känns trevligt skrivna med vänsterhanden en söndagsmorgon. Det är musik som glatt ser ett värde i det enkla och det väldigt spontana. Och Malkmus röst är fortfarande precis så skör att man tror att varje refräng ska bli för svår för honom. Men det är också det enda orosmolnet på ett album som lyckats fånga en kraftigt gemytlig känsla av att man vill stiga upp nästa dag och göra något av den.