Kristian Anttila: Sticky Fingers, Göteborg

Kristian Anttila, Sticky Fingers, Göteborg

Recenserad av Emelie Fredriksson | GAFFA

– Hej, jag fyller tio år, skriker Kristian när han kommer inrusande på scenen. I handen har han två ballonger och en flaska skumpa. Publiken jublar.

Ikväll avslutar han årets turné på Sticky Fingers, sin 72:a spelning med anledning av att han i år släppte samlingsalbumet Popruna. 72 är en beundransvärd siffra och jag förväntar mig faktiskt inte så mycket. Jag tänker att han borde vara sliten, urlakad. Men där tänkte jag fel. Han river igång kvällens spelning med välkända låtarna Paul Weller och Bland Bovar Å Banditer. De sitter som en smäck.

I dagens Göteborgsposten säger popstjärnan i en intervju att han ibland drömmer vilda drömmar om ett helt vanligt Svensson-liv med 9 till 5-jobb och familj. Men samtidigt så säger han att hans nyårslöften är att börja festa mer och kanske börja tro på någon gud. En motsägningarnas man, han den där Anttila. Men på scen håller alla bitarna ihop utan problem. Gamla och nyare hits hittar alla sin plats in på scen utan att det känns konstigt.

Som en av publiken på golvet, blickandes upp mot Kristian och hans mörka lockar, går det att ta på stämningen. Alla vill ligga med honom. Och jag tror han vet om det. Här i Göteborg är han uppväxt och trygg, ikväll spelar han både Hisingen-Manhattan och Västra Frölunda. Han berättar om hans mamma där hemma och han ber oss skänka en tanke till leukemisjuka Kevin Williams. Det var han som en gång på en balkong i Kortedala fick Kristian att satsa på musiken berättar han. Det är Kristians sätt att charma publiken tillsammans med sitt sneda leende som får publiken att upprepade gånger skrika hans namn under kvällen.

Någonstans mellan de sista låtarna sprängs ett regn av konfetti ned över dansgolvet. Kristians skinnjacka har strass och glitter på axlarna och skiner kaxigt medan han skriksjunger "Har du hört att killen är CP?" Hans turnéavslut blir inte alls något trött sista spelning, istället överöser han publiken med energi och försäkran om att han är Göteborg trogen. Hans sista ord innan han lämnar scenen är att han vi ses på hans 100-årsjubileum. Och i baren. En rufsig popprins lämnar scenen efter ett hektiskt år.