The Velvet Underground: White Light/White Heat – 45th Anniversary Super Deluxe Edition

The Velvet Underground
White Light/White Heat – 45th Anniversary Super Deluxe Edition

Box / Universal
Utgivning D. 2013.12.12
Daniel Horn

Velvet Undergrounds andra fullängdare är en sann klassiker. Till ytan ett ogenomträngbart, introvert och kantstött kaos. Men ger man Lou Reed och hans oljudsmakare sin tid finns så mycket detaljer på vägen att ordet "episkt" bara känns för lite, för intetsägande. Om skivan och om Velvets livssituation cirka 1967 har Sterling Morrison sagt: "Our lives were chaos. That's what's reflected in that record". John Cale menar i sin tur att: "It was competition. Everyone was hellbent on being heard".

Velvet var på samma sätt inte bara musik, utan en konstnärlig frizon. Det fanns något mer att utforska och besegra. Det tog två dagar att ro iland skivan. Improvisationer och genomarbetade idéer som samsades och förvaltades på ett ypperligt sätt. White Light/White Heat ÄR en sann klassiker.

Men den här historien handlar om en Super Deluxe Edition som tar oss tillbaka till tiden strax efter bananskivan, splittringen med Andy Warhol och en fortsättning rakt in i avantgardeland. Bland all kuriosa finner vi en då 16 år gammal Jonathan Richmans livefoto av sitt absoluta favoritband, uppblossade citat, journalisten David Frickes korta men relativt kärnfulla sammanfattning, tre CD-skivor som förutom originalskivan bland annat lockar med livematerial, tidiga tagningar, och exempelvis Guess I'm Falling In Love, låten som Bob Hund har gjort till sin egen.

Det är gediget, det finns känsla i bladen, men i jämförelse med Super Deluxe-boxen för Velvet Underground & Nico går man här inte in på djupet och en DVD vid sidan hade inte skadat. För Velvet-knarkaren är den emellertid ett måste – lika definitivt som raseriet i Sister Ray.