Kraftwerk: Cirkus, Stockholm

Kraftwerk, Cirkus, Stockholm

Kraftwerk: Cirkus, Stockholm

Recenserad av Daniel Hånberg Alonso | GAFFA

För många, mig inkluderat, innebär kvällen äntligen en chans att få stryka av en punkt på ens bucket list: att få se Kraftwerk live. Utrymme finns inte nog av i denna recension för att beskriva de tyska synthikonerna, därför säger jag bara The Robots, Das Modell, Radioactivity, Pocket Calculator, Tour De France. Ikväll intar kvartetten i trikåer á la Tron scenen bakom varsitt självlysande podium på Cirkus i ett stopp i deras 3D-turné. I folksamlingen går det att leka "Where's Waldo?" med att hitta de som härmat tyskarnas ikoniska klädsel från albumet The Man Machine med de röda skjortorna och svart slips.

De stereoskopiska linserna får orden att sväva över publiken när The Robots inleder konserten. Då Kraftwerk inte släppt något nytt sedan 2003 års version av Tour De France så blir det i essens en greatest hits-konsert. Ljudet är fantastiskt på Cirkus och den pulserande basen får mina halsmandlar att vibrera. 60 plus-gubbarna på scen står fokuserade vid sina kontroller medan de låter publiken få stirra upp mot animationerna på skärmen.

Under Space Lab får vi följa med på en rymdtur, i Autobahn hakar vi på en Bubbla som kör genom grönskande vidder, i Trans-Europe-Express ett snabbtåg och så självklart till den breakdancestudsiga Tour De France ett gäng cyklister. Till Computerworld och Radioactivity känns det som vi tagit på oss They Live-glasögonen och vi får se världen som den faktiskt är – genom Kraftwerks doktrin.

Även om 3D-showen lämnar lite att önska, mer kan göras med gimmicken och animationerna, så finns det aldrig någon besvikelse där. En storstilad konsert i ett litet format så visar Kraftwerk att de ännu är vid liv. Fast kanske skulle det sätta pricket över i:et i deras karriär när de en gång för alla byter ut sig själva till robotar.