Forest Swords: Södra Teatern, Stockholm

Forest Swords, Södra Teatern, Stockholm

Forest Swords: Södra Teatern, Stockholm

Identitet i musik är ett alltid välkommet inslag, men betydligt svårare än det allra mesta att uppnå och överlag få en klar form på och idé av. Både utförandet och vägen fram, musikaliskt och allmänt estetiskt, är komplicerat och inte alltid så självklart som det kan verka när den väl satt sig; då en egen identitet visserligen kan vara enkel och direkt men en mer lokal förankring kan vara desto mer mångfacetterad.

Det är nästan alltid positivt att i princip omedelbart kunna identifiera en artist så snart en ny låt klickar igång, och när det även på samma sätt går att känna igen musiken på varifrån den kommer så är det egentligen bara en bonus, just för att det är så svårt att skapa en homogen ljudbild som håller utöver en enda artist. Det lättare alternativet är därför helt enkelt att hitta sig själv i musiken, och därefter hitta sig själv i regionen.

På bygderna utanför Liverpool, mellan den musikaliskt världskända hamnstaden och närliggande Chester på gränsen till Wales, på den av vikingakvarlevor rika halvön The Wirral, där föddes Forest Swords. Han kom till genom en billig och halvkass gitarr med volymen upphöjd till tusen tack vare bostadens rätt isolerade läge. Forest Swords var en konsekvens av att Matthew Barnes blev av med sitt jobb som grafisk designer och kände ett behov av att börja om kreativt.

Allt han jobbat med tidigare, vare sig Barnes vill det eller inte, märks av i Forest Swords; konsten och designen sköter han helt själv (han menar att det ofta är svårt att överföra visionen i huvudet till andra och hoppas att det blir rätt), liksom all produktion och inspelning av musiken och därefter även mastering och finslipning (som gällande Engravings kom ihop när Barnes lämnade studion i huset och satte sig ute på Thurstaston Hill och färdigställde allt under stjärnorna).

Barnes är alltså rakt igenom en fullfjädrad soloartist. Förutom live, på Södra Teatern i Stockholm i och med det årliga Art's Birthday Party, där han står bakom ett bord med elektroniska instrument och en dator mittemot en skäggig vän utrustad med en bas.

Allt som Engravings är, komplett med de vågor och den blåst som The Wirral ljudsätts av till vardags, amplifieras när Forest Swords spelar live. Den blandning av metalliska oljud och luftig klaviatur över nästan obscent rena trumrytmer som låter så stort men intimt bibehåller denna känsla även på Södra Teatern, men växer till något ännu större när den blir ackompanjerad av visuell konst och en rullande bas.

De brytningspunkter i musiken som banar väg för rena dub-partier, som ger sig hän för inslag av hiphop-trummor och angränsande element, känns aldrig malplacerade utan förhöjer snarare helhetsupplevelsen från en artist som verkar ha komplett kontroll över hur han vill att sin konst ska presenteras.

Forest Swords har med Dagger Paths och Engravings redan hunnit skapa sig en egen musikalisk värld, en stabil och sann bild av var han kommer ifrån och hur hans liv har lämnat tydliga avtryck på konsten han skapar, och att det översätts så flytande till liveframträdande är en väldigt trevlig överraskning.