Simple Minds: Cirkus, Stockholm

Simple Minds, Cirkus, Stockholm

Simple Minds: Cirkus, Stockholm

Recenserad av Daniel Hånberg Alonso | GAFFA

"This is gonna be a great night, I can tell!" Jim Kerr står i skenet från de över två dussin spotlights som frenetiskt kastar färggrant ljus över publiken. Skottarna, med rötterna i punken och med ett bandnamn döpt efter en låtrad av David Bowie, har precis välkomnats med händerna i skyn av 60- och 70-talisterna som belamrat Cirkus för kvällen. Sekunderna efter drar Simple Minds igång Waterfront och vi kan inte annat än hålla med: det här kommer bli en fantastisk kväll.

Turnén går under epitetet The Greatest Hits Live och med 17 studioalbum sedan 1979 så har de en repertoar att hämta ifrån. Energin mattas emellertid av en stund under en sträcka frånvarande av topplistehitsen innan de drar av en snabb medley med favoriterna Promised You A Miracle och Glittering Prize. I mitten av konserten behöver bandet en whisky-paus (och, skämtar de, för att de är gamla) och publiken får en stund att sträcka på benen.

Efter pausen så kör de passande nog Kraftwerk-covern Neon Lights (mindre än en vecka sedan hade tyskarna stått på samma scen). Att tiden tagit ut sin rätt på frontmannen Jim Kerr märks under andra halvan. Sången blir trött och betoningarna halkar som för någon som antingen tappat passionen för sin musik eller bara inte har virket i sig längre. Energin är dock inte att leka med och när Don't You (Forget About Me) släpps loss innan extranumren så har de flesta rumpor i salen lyfts från sina säten. Två timmar och en kvart bjuder Simple Minds på innan de går av scenen efter att ha avslutat med armvevande Alive And Kicking.

Nej, Simple Minds, vi kommer inte att glömma er.