Linda Pira, Stor, The Salazar Brothers: Fasching, Stockholm

Linda Pira, Stor, The Salazar Brothers, Fasching, Stockholm

Kemins roll i musiken är så fundamental att den inte på några sätt eller med några ord kan, eller bör, förringas; kemin mellan bandmedlemmar, som får gitarrer och trummor och bas att fungera tillsammans, liksom kemin mellan producenter och sångare, som får ettor och nollor att vävas samman med röster. Personkemi är, kort och gott, fruktansvärt viktigt. Och när den verkligen finns där så syns det och hörs det fruktansvärt tydligt.

Redline Recordings kallar sig själv för en familj, så det är allt som allt inte så konstigt att dess medlemmar då beter sig som en familj. Sättet Linda Pira och Stor beter sig mot varandra, med varandra, spritter av just personkemi, där deras vänskap blöder över in i deras scenshow och visar upp en lekfullhet som inte har ens en tillstymmelse av påklistrad känsla i sig. Det känns äkta, och den känslan är utomordentligt smittsam när den stora publiken står så nära som de gör på Fasching.

På många sätt kompletterar Stor och Linda Pira varandra, uppbackade av Redlines överhuvud Salla som glatt styr och ställer musikaliskt bakom de två rapparna, när de spottar verser runtomkring sig och själva styr publikens böljande jubel. Deras egna låtar funkar bra med gästspel, deras gemensamma låtar är självklara publikfriande nummer, och deras hyllande av de nya Swedish Music Hall of Fame-medlemmarna The Latin Kings är både smakfullt och väl värt en alldeles egen anmärkning. Tillsammans är Linda Pira och Stor en väldigt underhållande och väldigt begåvad duo, som faktiskt inte ens egentligen är en duo. Bara det säger en hel del om hur bra de funkar bredvid varandra, som rappande partners.