The Field: Sónar Stockholm, Münchenbryggeriet

The Field, Sónar Stockholm, Münchenbryggeriet

Hur bar punkens trasiga vingar Axel Willner hit, egentligen? Till en karriär där en plats på den allra första upplagan av Sónar Stockholm är självskriven, och välbesökt, tack vare hans status som den svenska artist med kanske högst genomsnittsbetyg på recensionssamlaren Metacritic genom tiderna, bortsett från säg…ABBA. Som The Field har Willner skapat sig en värld byggd på minutiöst konstruerade samples tillhörande mainstream-världens diverse och mer musikaliskt raka popalster, brutit isär dem till minimala små delar som tillsammans sedan bidrar till den atmosfäriska techno hans projekt går ut på. Alla fyra hittills släppta album från Alex Willner har hyllats universalt mer eller mindre överallt som det har letat sig fram på vinylskivor och CD:s och digitalt, och har på så sätt gjort The Field till ett mycket omtyckt projekt, ett som känns ständigt aktuellt på ett sätt eller annat, och som inte glöms bort trots att musikvärlden rullar framåt och rasar vidare i närmast vansinnig takt.

Med en trummis, och en kollega på synthar och diverse andra maskiner, är The Field klart och tydligt ett dragplåster på Sónar Stockholms första dag någonsin. På scen känns The Field rakt igenom mycket mörkare än på platta, mycket tack vare att ett trumset nu finns med inuti Münchenbryggeriet och således ger allt det elektronisk en helt annan tyngd och ett tjockare ljud. Spelningens kärna blir därför per automatik en stabilt lutad mot mycket rytmarbete och lite techno. Bristen på visuella inslag märks av, framför allt i och med festivalens kända framåtsträvande karaktär, och tvingar därför musiken att fylla ut luckor den inte alltid lyckas täcka över helt med bara rullande bas och trumljud. Men det ger även utrymme för The Field att med detta aningen mer utökade band att slå hårdare och låta snyggare, att vara lite mer filmiskt med sina melodi. Varför Willner och hans projekt är så fruktansvärt omtyckt är aldrig ett mysterium, det är alltid tydligt att The Field är utomordentligt duktiga, trots några skönhetsfläckar på helheten här och var just denna kväll i en av huvudstadens mest aviga och konstigt konstruerade konsertlokaler.