x
Ulf Eriksson & Sebastian Mullaert: Sonár Stockholm, Münchenbryggeriet,

Ulf Eriksson & Sebastian Mullaert, Sonár Stockholm, Münchenbryggeriet,

Ulf Eriksson & Sebastian Mullaert: Sonár Stockholm, Münchenbryggeriet,

Recenserad av Fredrik Franzén | GAFFA

När Ableton, den elektroniska musikens idag kanske viktigaste mjukvarutillverkare, nyligen gjorde en dokumentär om svenska Minilogue, valde de att inleda denna med Sebastian Mullaerts ord: "Jag letar alltid något hypnotiskt i låten, något som suger tag i dig. Det är självklart bra om det finns en berättelse, en känsla och en rörelse. Men det bara bonus. Först och främst kommer det hypnotiska." Dokumentären är femton minuter lång men kunde lika gärna tagit slut efter meningen. Den beskriver nämligen Minilogues modus operandi fullt ut. På förra årets strålande och sorgligt förbisedda album Blomma var den genomsnittliga speltiden för varje låt kring femton minuter, och man kan utan att vara elak säga att det inte hände sådär skitmycket under den tiden. Som sagt: berättelse och rörelse är bonus. Det hypnotiska kommer först.

Föga förvånande kan man också sammanfatta Sebastians spelning på Sonár Stockholm – där han spelar rygg mot rygg mot Ulf Eriksson, mannen bakom det fullkomligt fantastiska techno-bolaget Kontra Musik – med dessa ord. Det är en annorlunda setup. Sebastian spelar live, Ulf vänder plattor. Men resultatet låter ändå påtagligt mycket Minilogue. Det händer inte sådär skitmycket. Eventuella rörelser är en bonus. Det hypnotiska kommer först. Och hypnotiskt är det.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA