Haim: Berns, Stockholm

Haim, Berns, Stockholm

Haim: Berns, Stockholm

Recenserad av Maria Stacke | GAFFA

Det finns musiker som spelar med varje fiber i sin kropp, som kanaliserar all energi i musiken till publiken och tillbaka igen och skapar rymd såväl som intimitet. Este, Danielle och Alana tillhör utan tvekan den kategorin.

Om debuten från 2013, Days Are Gone, ibland tangerar det spretiga är konserten snarare som ett mycket fokuserat slag i magen. Vad som på skiva är polerat, putsat och svulstigt blir en råurkraft på scen. En urkraft av väsande sång, vräkiga gitarrsolon och exploderande trummor. Systrarna från Kalifornien låter som om de aldrig gjort annat än stått på scen.

Inledande Falling är en total golvning, och för varje spår växer sig intensiteten och energin starkare och en stökig cover av Fleetwood Macs Oh Well sätter tonen för kvällen. Låtar som på skivan hamnar i skymundan får på scen växa sig stora, samtidigt som hitsen maler sig ner till ett nytt djup. Aldrig har Days Are Gone låtit så melankolisk och Let Me Go så desperat. Det låter fånigt men det här är en konsert som har allt. Trots att de bara har ett album bakom sig lyckas de skapa en konsert med tydlig dramaturgi, och bra växlingar i tempo. Dessutom bjuder de på avslappnat och roligt mellansnack, uppriktig ödmjukhet och spelglädje, attityd och prestigelös lekfullhet.

När konserten är över står det klart: det är som att allt i musikhistorien hänt enkom för att Haim ska uppenbara sig för oss på Berns. Allt. Från gubbig rock till en kraftfull Stevie Nicks till sensuella En Vogue. Och vilken uppenbarelse sen.