Shriek

Wye Oak: Shriek

Album / Merge Records
Utgivning D. 2014.04.29
Mathias Jensen

All denna drömpop som kommer och går. Inte visste jag att det var livet.

Det är allt svårare att förhålla sig till en genre vars förgreningar aldrig börjar eller slutar längre. Drömpoppen är ett moln vi inte längre kan se. Och för att få det ur vägen direkt: det här är en inte en text om drömpop som komisk effekt, den får läsas någon annanstans. För drömpoppen har ju sina fördelar fortfarande och kanske är det det vi ska prata om. I alla fall när den lyckas befinna sig i det hypnotiska tillståndet mellan melodi och dröm. Det gör Wye Oak, och det har bandet gjort bra länge nu. Shriek är inget undantag, och det vore kanske även nonchalant att beskriva det som ett drömpop-album. Det är så mycket mer och större, men det lyckas så bra med bedriften att drömma sig bort. Bort från Baltimore, bort från indierocken, bort från garageuppfarten. Bort från slätstrukenheten. Bort från vågorna och skvalprocken.

Jag tänker på Morrissey. Han beskrev ofta sitt The Smiths och bolaget Rough Trade som aparta inslag i en annars strömlinjeformad musik- och skivindustri. "Jag lever sedan länge i en annan era och har absolut ingenting med den här planeten att göra", sa han i en intervju för mer än 15 år sedan. Det är lätt att romantisera det där. Avarterna. Freaks. Alla som är motvalls och säger nej till samhället. Men det är också den enda vägen för vissa. Wye Oak både låter och känns som den i klassen som ställer sig upp när de andra sitter. Det där freaket som valde väg tidigt. Samtidigt är det både ängsligt och medvetet. Det går att lyssna på öppningsspåret Before 100 gånger utan att den tappar sina detaljer. Titelspåret Shriek och sättet den växlar tempo på är fysiskt skön för kroppen. Överhuvudtaget är Shriek just skön. Den är skön på det där sättet att man plötsligt sitter överrumplad över hur man har lyssnat på den; som folk förr. Bakåtlutad. Slutna ögon. Hörlurar som gaffa runt huvud.