Zhala: Pustervik, Göteborg

Zhala, Pustervik, Göteborg

Zhala: Pustervik, Göteborg

Recenserad av Danielle Delbro | GAFFA

De Little Jinder-fans som missade programändringen har gått hem och på dansgolvet trampar otåligt Vans-beklädda fötter tillsammans Dr Martenspar, buffalos och Jodhpurs. Det är lite glest, Zhala är sen och 8 mars är snart över.

Förutom att ha körat och följt med Lykke Li på turnéer, varit förband för Robyn och en av frontkvinnorna för klubben Donna Scam blev Zhala Rifat i februari i år den första artisten någonsin att sajnas av Robyns egna skivbolag Konichiwa Records. 2012 utnämnde PSL henne till den hetaste debutanten för sin blandning av experimentell pop, klubbiga beats och kurdisk folkmusik i debuten Slippin Around, som gavs ut samma år. Låten som då höjdes till skyarna, får denna gång fungera som kvällens startsignal när mörkret sänker sig och Zhala kliver upp på scenen.

Till skillnad från Grammisgalan där premiären av singeln Prophet ägde rum finns där inga Smells Like Teen Spirit-cheerleaders eller en Robyn i urtvättad T-shirt. Istället är dekoren något slags provisoriskt hemmabygge där en pyntad säng, rökmaskin och plasmalampa för tankarna tillbaka till ett tonårsrum i början av 00-talet. Det får gå bra ändå. Majestätiskt vajar Zhala iklädd röd poncho farligt nära scenkanten och skapar sig en närvaro olik de flesta andra artisters. Evighetslåtar fyras av, där varken ett klart slut eller en början finns, men en känsla av att man hela tiden befinner sig i en konstant rörelse infinner sig och har sin grogrund i de orientaliska dragen och successiva tempoökningarna. Publiken svarar med ett homogent gungande.

De som inte hört henne förut har något nytt att stjärnmärka på spotifylistan, och för oss andra kan man bara konstatera en sak. Zhala är en perfektionist, man kan helt enkelt inte kalla henne någonting annat efter hennes två års långa arbete med Prophet. Och visst märks det. Efter 20 minuters uppträdande samt ett ödmjukt extranummer som den skrikande publiken nästan våldsamt krävt drar sig kvällens höjdpunkt tillbaka.

EP:n är släppt och nu väntas debutskivan. Om man ska tro Robyn rätt (vilket vi alla med största sannolikhet gör) "When Zhala sings the heavens open and the stars come down to hover over my head and I feel like anything is possible.", bådar framtiden gott för Zhala.