Darkside: Debaser Medis, Stockholm

Darkside, Debaser Medis, Stockholm

Darkside: Debaser Medis, Stockholm

Recenserad av Fredrik Franzén | GAFFA

Vid ett par tillfällen under kvällen känns det som att världen inte behöver något annat band än Darkside. När allt klickar för duon uppfyller de varje önskan man som lyssnare kan tänkas ha. Det är improviserat, strukturerat, experimentellt, melodiöst, finstämt, kraftfullt, svängigt och oändligt långsamt. Det låter som allt du någonsin hört och olikt något du någonsin hört. Ibland i tur och ordning. Ibland på en och samma gång.

De spelar sex-sju låtar på Debaser Medis i Stockholm. Samtliga passerar tiominutersstrecket och följer ungefär samma struktur. Nicolas Jaar skruvar fram märkliga ljud ur sin maskinpark. De verkar först vara slumpmässiga men successivt tar de form och rytm. Dave Harringtons eko-dränkta Dire Straits-gitarr slingrar sig in i ljudbilden. Atmosfären är suggestiv och tung men samtidigt gränslöst vacker och hoppfull. Jaar börjar sjunga – ibland i djupaste baryton, ibland i högsta falsett. Trycket ökar och atmosfären tätnar. En hård kick-trumma kickar in, följd av pisksnärts-snärtiga snare-trummor. Det som började som ambient som blev improviserad electronica som blev lyncheansk post-rock som blev dramatisk pop har nu blivit släpig dansmusik i 110 BPM. Och vid det laget har bara halva låten passerat.

Det man möjligtvis kan kritisera Darkside för är att de upprepar denna formel någon gång för mycket. När materialet i sig är såpass nytänkande borde också konsertens struktur kunna bjuda på fler överraskningar. Det sagt, allt annat är så gott som perfekt. Harrington är en gudabenådad gitarrist, och Jaar – jaa, vad ska man säga? Finns det någon annan artist som lyckas förena musik från jordens alla åldrar och hörn med ens en bråkdel av hans kärleksfullt nonchalanta charm så har i alla fall inte jag hört dem. Därtill är ljudet kristallklart och den sparsmakade ljussättningen en perfekt visualisering av de klockrena idéer som ligger till grund för de bedrägligt intrikata låtarna. Musik blir helt enkelt inte bättre än så här 2014. Inte i dina hörlurar, inte i dina högtalare och inte heller i Debaser Medis sådana.