Makthaverskan: Pustervik, Göteborg

Makthaverskan, Pustervik, Göteborg

Makthaverskan: Pustervik, Göteborg

Recenserad av Emelie Fredriksson | GAFFA

Det är rakt och rättfram när Makthaverskan står på scen. Sångerskan Maja Mathé Milners röst eldas på av publikens gensvar. Det skvätter öl och svett till höger och vänster och längst fram sträcker sig händerna över staketet i ett försök att nå fram. Jag vet inte om det är den stora mängden folk som gör bandet blyga eller om det är tristess, men det är inte bara staketet som skiljer bandet från sina fans under kvällens spelning.

Göteborgarna spelar på hemmaplan, ganska exakt ett år efter att de senast befann sig på Pustervik. Arrangörerna har förberett sig, på grund av publiktryck öppnas dörrarna upp en timme tidigare före utsatt tid för att undvika köer och framför scen har man byggt upp kravallstaket. Behövs verkligen ett kravallstaket när ett indiepop-band står på scen? Svar ja. Kvällens publik står inte med handen i fickan. Det är trots allt dödspop som står på schemat.

Makthaverskan har nästintill blivit ett fenomen i den här stan och alla vill vara med och visa sin uppskattning. Bandet ploppade upp 2009 och som med sin vi bryr oss inte-attityd fick musikkåren i Sverige att jubla. Göteborg tog emot ynglingarna med öppna armar och referenserna till Broder Daniel haglade tätt. Den slamriga egenbyggda poppen, som är bandets signum, gör sig bra live men energin som återfinns på deras skivor lyser tyvärr med sin frånvaro.

Ikväll känns det som att vi är inbjudna till bandets replokal, på gott och ont. gruppen gör inte en sån stor grej av publiken och levererar låt efter låt rakt upp och ned. Det finns inte så mycket tid till eftertanke eller snack och bandet har mest ögonen fästa på sina instrument. Majas röst går från klarhet till klarhet men det är svårt att själv väga upp ett helt bands icke-engagemang.