Angel Olsen: Pustervik, Göteborg

Angel Olsen, Pustervik, Göteborg

Angel Olsen: Pustervik, Göteborg

Recenserad av Daniel Andersson | GAFFA

(arkivbild)

Angel Olsen kan känna sig nöjd med kvällens uppslutning på Pustervik. Publiken lämnar inget större tomrum och besökarnas varma välkomnande möts med ett leende – ett leende som återkommer med jämna mellanrum. Det är dock uppenbart att hennes låttexter härstammar från en mer svartsynt plats, där förlust och svartsjuka föranlett albumfavoriter såsom Leonard Cohen-sakrala White Fire och indieskrammliga Forgiven/Forgotten. Två låtar från aktuella fullängdaren Burn Your Fire With No Witness. Det är denna skiva som ligger till grund för kvällens tillströmning.

St. Louis–sångerskan har på kort tid blivit ett av de hetaste namnen inom dagens amerikanska alternativscen, men genom flera års turnerande med bland andra Bonnie "Prince" Billy, existerar ingen osäkerhet i hennes framträdande. Och Olsen fyller dessutom en välbehövlig plats bland alla flanell- och skäggtrubadurer. Kvällens spelning saknar emellertid en tydlig nerv och på många sätt skyms sångerskans egna personlighet bakom Cohen- och Velvet Underground-komp, vilket gör det svårt att bli ordentligt berörd. Och detta gäller speciellt hennes avskalade folkpersonlighet.

Redan efter låt två och fyra har Olsens mer explosiva sida presenterats; inom ett par minuter har singlarna Forgiven/Forgotten och Hi-Five skakat liv i lokalen, väckt besökarna och jagat bort all mitt i veckan-tristess. Olsen har dock ingen vilja att bygga vidare på denna start, utan väljer att byta inriktning från skrammel till intimitet. De sista låtarna framförs utan kompband och även om det är först nu som rösten kommer till sin rätt, hade jag önskat mig mer direktkontakt. Att vara på plats känns inte tillräckligt; för att skapa den rätta inramningen krävs något mer, något alldeles extra. Denna kväll når inte riktigt ända fram, men Olsen har potential att vara bland de bästa.