Jill Johnson: Livemusiken Från Jills Veranda

Jill Johnson
Livemusiken Från Jills Veranda

Album / Lionheart
Utgivning D. 2014.04.09
Emil Viksell

Jills Veranda var verkligen ett lyckat koncept. En TV-serie som lyckades parkera i den där svårnådda korsningen mellan intressant, gripande, brännande och samtidigt tilltalande för det stora flertalet. När musiken från programmet kommer på platta uppstår dock lite problem. Det här är nämligen musik som mår mycket bättre i sitt ursprungliga sammanhang, med bilder att bära fram tonerna.

Nu tänker jag istället på att några av inspelningarna är ohjälpligt påvra och att några av deltagarnas röster svajar betänkligt. Betänksamheter som inte fanns när TV-programmet rullade. Lösryckta står låtarna inte på samma känslomässiga grund som byggdes upp i programmet; i mötet mellan Jill och deltagarna, samt i mötet med Nashville och countryn. Kakans sorg inför homofobin eller avsnittet med den sympatiske och kunnige Kristian Gidlund bidrog till att fylla de klichémättade countrylåtarna med riktigt liv.

Jill Johnson har också en förmåga att istället suga liv ur musiken, som hon gjorde med Springsteens No Surrender. Det är snyggt och tajt, men helt renons på mening. Det blir mest bara tvättat och polerat skval av den typen som väller ut ur hundratals countryradiostationer i USA. Men det finns ändå en del som lyser upp. Magnus Carlsons croonande lyfter till och med en sliten gammal dänga som Always On My Mind. Titiyo är bra som alltid. Gidlund glänser i Ryan Adams Follow The Lights. Och den tidigare hemlöse Doug Seegers impregnerar varje låt med själ och liv, oavsett om det gäller hillbilly-rock'n'roll eller blues.