Christoffer Hiding
Yes, Higher!

Christoffer Hiding: Yes, Higher!

Album / Egen utgivning
Utgivning D. 2014.04.02
Lukas Lind

Vissa känner igen Christoffer från Idol 2007 där han gav jurymedlemmen Daniel Breitholtz gåshud med sin version av John Legends Refuge, andra från när han gästade Swingfly i Melodifestivalen för några år sedan. Sedan dess har han jobbat i det fördolda och arbetet har lett fram till den här plattan. Musikaliskt märks det att han är uppväxt med neo- och 70-talssoul, men det drar också åt andra håll. Vi kastas mellan Katy Perry-raka refränger, som i öppnande At Last, och ett mer falsettigt funkträsk a'la Prince, som i delar av Magnetic. Det är rakt igenom välskrivet och finputsat, med texter som berör den fundamentalt mänskliga kampen om att kämpa vidare och hitta ny kraft. Ibland är det nästan genant mycket feelgood.

Skivan som tog avstamp i en FundedByMe-kampanj gav honom möjligheten att göra en skiva helt på egna villkor, med 60 000 kronor i fickan. Resultaten blev en ren ljudbild utan elektroniska inslag eller överdrivet effektsökande. Han värnar gospelarvet, där vi kan dra en rak linje till amerikaner som Kirk Franklin, främst med tanke på det flitiga användandet av gungiga och övertygande körer.

Men det finns en hake. Det känns som att vi lever i ett musik-Sverige där vi vill ha ytterligheter. Skivan tangerar att hamna i kläm när den varken är Pharrell Williams-glad eller James Blake-trasig, utan i mellanregistret. Ett känslostadie vi ofta befinner oss i som människor, men som vi kanske sällan vill höra musik som representerar. Det bränner till ibland, men helheten går lite på sparlåga. Helst njuter jag av Hidings självklara musikalitet live, då ett 15-mannaband löper amok med honom som vild soulrevolutionär.