De La Soul & J Dilla: Smell The D.A.I.S.Y.

De La Soul & J Dilla
Smell The D.A.I.S.Y.

Download /
Utgivning D. 2014.03.26
Özgür Kurtoğlu

Var skulle De La Soul ta vägen när röken efter den massiva trehövdade bomben som startade trions karriär lagt sig? Efter att de på fyra år släppt 3 Feet High And Rising, De La Soul Is Dead, och Buhloone Mindstate, och skakat om populärkulturen samt hiphop-världen, var det återigen dags för återupplivning av kreativiteten som fick och skulle visa sig ta mest plats. Under det längsta avbrott De La Soul, åtminstone på den tiden, tagit mellan album inspirerade deras avslappnade hiphop hundratals rappare och producenter, varav en skulle komma att förändra världen de alla älskade och huserade inom. Han hette James Yancey. Medan De La Soul experimenterade och letade efter en ny väg att skriva musik på producerade ynglingen, känd som Jay Dee, The Pharcyde-låtar som fick en viss Questlove att helt tappa huvudet och vilja lära sig vad Jay Dee lärt sig själv.

1996 producerade Jay Dee låtar åt The Pharcyde igen, och åt A Tribe Called Quest, åt Busta Rhymes, och hela debuten för gruppen han själv grundat: Slum Village. Och, även titelspåret på Stakes Is High av De La Soul. Där började en relation som skulle komma att skjutsa artisterna åt nya spännande håll inom hiphop-musiken, och som skulle vara definierande för hur de såg på sin musik överlag. The Native Tongues proklamerades som återuppståndna, när det egentligen var början av Soulquarians-rörelsen som syntes där och då. När Jay Dee, då känd under namnet J Dilla, jobbade på The Grind Date som De La Soul släppte för tio år sedan var det tänkt att vara ett startskott på ett samarbete som skulle sträcka över tid och rum återigen. Men De La Soul slutade släppa musik, och J Dilla avled 2006 i sviterna av sin blodsjukdom.

År 2014 är faktiskt Posdnuos, Dave, och Maseo, tillbaka på riktigt. De La Soul är nu mer än en nostalgibokning på stora festivaler lite överallt i världen. 2014 kommer De La Soul att släppa ett nytt album, de kommer att släppa en ny EP, och de har redan släppt ett halv-nytt mixtape som fått namnet Smell The D.A.I.S.Y., som i princip på det stora hela är omskrivna och uppdaterade gamla verser omarbetade för att funka över den myriad av J Dilla-beats trion fortfarande har till sitt förfogande. Detta släpp från De La Soul är alltså ingen sann återkomst sett till vad som traditionellt får räknas under den benämningen, det är allt som allt bara 30 minuter långt och för det mesta återvunnet och återanvänt, och det ska därför behandlas därefter.

Men det är trots allt inte heller tänkt att vara en återkomst, det sparar hiphop-legendarerna från Long Island till senare i år med ett nytt album och en EP helt producerad av Pete Rock och DJ Premier. Smell The D.A.I.S.Y. är bara en stabil samling låtar som visar upp hur oerhört bra De La Soul och J Dilla fungerade ihop. Det är en platshållare som håller högre nivå än det mesta som släpps idag tack vare den inneboende talang den involverade grupp människor fortfarande har intakt. Det är ett roligt släpp som bara går att göra om åren har behandlat en väl och karriären fortfarande rullar på. Det är en väldigt välkommen påminnelse av vad De La Soul faktiskt kan och vad de har kunnat länge men uppdaterat och finslipat, och det är kanske framför allt en alltid välkommen hyllning av den fantastiske J Dilla.