Vanligt Folk
Fägata

Vanligt Folk: Fägata

Album / Progress Productions
Utgivning D. 2014.04.23
Jonathan Eklund

Det sägs allt för ofta att det bara är hiphopen som står för politisk musik i dagens musik-Sverige. Jag ser egentligen två problem med den typen av uttalanden. För det första är politisk musik inte per definition något bra, vilket ofta insinueras. Musik med budskap kan också vara dåligt, hur behjärtansvärd den än kan anses vara. Men med det sagt, det finns ett större problem när det talas om att bara hiphopen är politisk; det är felaktigt.

Det räcker med att ta sig en titt på förra veckans mest omtalade släpp; F!-valskivan där över 40 artister ställer upp med material. Eller för den delen en av förra årets mest hyllade svenska skivor, The Knifes Shaking The Habitual som utan tvekan är högst politisk. Och då har vi inte ens närmat oss punkscenen, den är både levande och högst färgad. Lyssna på Könsförrädare eller Vånna Inget och säg att det inte är politiskt. Och inte ens poppen är "förskonad" från politiska budskap, kika in Old exempelvis, så förstår ni.

En scen som funnits vid sidan av punken, men som antagligen varit minst lika politisk, är synthen. Och när punksyntharna i Vanligt Folk laddar om med nya EP:n Fägata är det en rejäl dos samhällskritik som kommer sprutande ut. Med närmast primitivt raka texter kritiseras strukturer och klassamhället. Rasister får sig en egen boogie och i titelspåret ironiseras det över "vanligt folk". Kritiken träffar allt som oftast målet, och tillsammans med den hårda ljudbilden känns det äkta. En uppföljare som statuerar att Vanligt Folk inte är något vanligt synthband, de är ett av landets mest intressanta.