Michael Jackson
Xscape

Michael Jackson: Xscape

Album / Sony Music
Utgivning D. 2014.05.09
Daniel Hånberg Alonso

Ifjol tjänade The King of Pop drygt 160 miljoner dollar, mer än någon nu levande eller död artist, detta trots att han nu varit död i fem år. Man kan gott säga att Michael Jackson ännu sitter säkert på poptronen.

Fyra år har gått sedan det första postuma albumsläppet, den välförtjänt kritiserade Michael som fick skit från både fans som Jacksons egen familj. Michael bestod av musik som spelats in åren strax innan hans död. Nu när en producentarmé med Timbaland i spetsen rotat i MJ's låtarkiv (Jackson var en ökänd perfektionist och spelade oftast in runt 100 låtar för varje skiva han släppte, det finns alltså ett ganska stort arkiv att gräva i) så har approachen varit lite annorlunda och resultatet – Xscape – är faktiskt förbannat bra.

Åtta låtar har valts ut och täcker ett tidsspann från tidigt 80-tal till hans sista album i livet, Invincible. På Deluxe-utgåvan så ges vi två versioner av varje låt, originalet samt en "uppiffad" nyproducerad tagning. Kaka på kaka skulle man kunna tro, men versionerna är tillräckligt olika för att jag stundtals har svårt att bestämma mig vilken som är bäst och istället kapitulerar jag snabbt. Båda är bra. Visst märks det ibland, som med Chicago, att det här är Jacksons B-material men kvaliteten på dem säger också något om hur grym han faktiskt var.

Funkigt, discoinfluerat från nya versionen av Love Never Felt So Good till originalet av tunga snärtiga titelspåret Xscape. Ju mer jag lyssnar, desto mer inser jag att Xscape är det bästa jag hört av Michael Jackson sedan Dangerous. Äntligen kan man förälska sig på nytt i detta makalösa geni till artist. Chamon!