Coldplay
Ghost Stories

Coldplay: Ghost Stories

Album / Parlophone
Utgivning D. 2014.05.21
Hans Larson

"Chris Martin skulle aldrig ha gift sig lycklig", sa en vis man en gång, samtidigt som han besviket lyssnade igenom Coldplays då nya album, Viva La Vida Or Death And All His Friends. Han tyckte att den nerv som framför allt hördes i bandets första album nu var slutgiltigt försvunnen. Och enligt hans egen teori berodde allt detta på Martins lyckliga äktenskap med Gwyneth Paltrow.

Nu har det äktenskapet spruckit. Ghost Stories är de både hoppfyllda och deprimerade reflektioner som Chris Martin häver ur sig från allt runt skilsmässan och uppbrottet. Borta är då arenarocken, borta är då de svulstiga arrangemangen. Istället en ambient-lunk vars ljudbild klingar vackert, men där melodierna mest är anonyma och småtrista. Coldplay har ansträngt sig och försökt hitta helt nya vägar, vilket är beundransvärt, och resultatet är inte på något sätt en skandal. Men om Chris Martins skilsmässa faktiskt känns lika lite som ledmotivet till den, är det svårt att tycka synd om honom.

Det känns som om Chris Martins hjärtesorger har gått konstnärligt förlorade i Coldplays växande popularitet. Hans relationstankar har putsats alltför mycket av de lakejer som numera omsluter detta band, ett av världens största. När Timbaland, Avicii och andra jättar rör i soppan blir det smärtsamt tydligt att den engelska kvartetten inte längre har sin största styrka i musik som verkligen berör, utan snarare i proffsighet och storslagna liveshower. Detta i jämförelse med debuten Parachutes, där känslorna och livet tilläts måla musiken, istället för tvärtom.