Ratking
So It Goes

Ratking: So It Goes

Album / XL
Utgivning D. 2014.04.19
Özgür Kurtoğlu

New York, New York, hiphop-huvudstaden. Världsmetropolens rapentusiaster har alltid kommit i alla möjliga olika former och bakgrunder, och när hiphop år 2013 fyllde 40 år gick det enkelt att konstatera att kulturen lever och frodas än, större än någonsin. Hiphop är idag så stort att just påståendet om New York som huvudstad inte är ett självklart sådant; den amerikanska söderns sound dominerar topplistor när än singlar släpps, Chicago har sin drill som influerar olika genrer i sig, liksom New Orleans bounce, och västkusten har fortfarande sin G-funk som än idag hörs i dess största talangers musik. Men New York är ändå alltid New York, och för killarna i Ratking är det den enda staden som spelar någon som helst roll; Sporting Life, Hak, Wiki, är alla tre barn av sin tid och alla tre produkter av den myllrande megastad vars hiphop-rötter är större och snåriga än någon annan stads.

Trion har döpt sitt debutalbum till So It Goes, de menar att namnet är hämtat från Slaughterhouse-Five av Kurt Vonnegut, och albumets omslag är en otroligt snårig men representativ illustration av Manhattan. So It Goes låter som dess omslag, bullrande och intensivt och högljutt, som om det spelats in på tunnelbanevagnar, som om ljudet fångats upp längst med gatorna från en cykel vevandes igenom de taxifyllda gatorna på väg upp mot Harlem. Det ekar och snurrar och samplingar hackas upp för att skapa ett ljud som är dagens New York lika mycket som det är Ratking, ett som gärna blickar bakåt för att hylla influenserna och kärleken till dessa som är självklar, men inte för att upprepa det som redan har gjorts av dem.

Medan Hak och Wiki lägger vers efter vers om det de anser är vardag för New York-bor, från NYPDs bevisat rasistiska "stop and frisk"-policy till skillnaderna mellan att vara från Harlem och Upper West Side, gör Sporting Life, från Virginia men inflyttad till staden, sitt bästa att återge stadens ljudbild via musik. Och So It Goes lyckas med att kännas som ett verk från en plats, skapad av organismer existerande inom dess gränser och ramar, och samtidigt ett annorlunda hiphop-alster som sticker ut som ett särdeles eget sådant.