Oasis: Definitely Maybe (Remastered Deluxe)

Oasis
Definitely Maybe (Remastered Deluxe)

Album / Ignition
Utgivning D. 2014.05.21
Emil Viksell

När 90-talet ropade efter rockstjärnor serverades det från andra sidan Atlanten ett band med en Kurt Cobain i spetsen som hade en mer cynisk take på tillvaron. Från denna sida av dammen kom två bröder, som knappast saknade attityd, men som snarare iscensatte en levnadsglad syn på livet. Medan den tidigare tycktes obekväm i scenljuset, lapade bröderna Gallagher friskt. Därtill kom de med två par ögonbryn som torde imponerat på till och med Leonid Brezjnev. Och den yngre av de två kom dessutom med en gångstil som inspirerade en hel generation med fotbollshuliganer, och busar i största allmänhet.

Nu föreligger ett trippelalbum med det remastrade debutalbumet Definitely Maybe och en herrans massa demos, liveinspelningar och singlar. Detta är verkligen inget måste-köp för några andra än hardcorefansen – låtarna har hörts förut. Att recensera dem känns snarare som att recensera historien än just musik. Oasis är ju ett av de där banden som definierar en tid. Definitely Maybe var, är och har alltid varit ett fulländat album. Och de B-sidor bandet skapade var förträffliga, vilket också släppet av samlingsplattan The Masterplan (1998) visade. På sätt och viss är detta trippelalbum allt bra Oasis skapade, utöver (What's The Story) Morning Glory? (1995), därefter spottade de mest ur sig massa skit.

Liveinspelningarna är också de en njutning, oavsett om det gäller i musikens egen rätt eller på något slags nostalgisk nivå. Man kan tycka vad som helst om bröderna Gallagher. Tycka att deras (Noels) texter är banala och att musiken tagit det simplaste ur musikhistorien i allmänhet och The Beatles i synnerhet. Men det här är faktiskt fortfarande helt fantastiskt.