The War On Drugs: Pustervik, Göteborg

The War On Drugs, Pustervik, Göteborg

The War On Drugs: Pustervik, Göteborg

Recenserad av Daniel Andersson | GAFFA

The War On Drugs har blickarna på sig. Philadelphia-bandets spelning på Pustervik har varit slutsåld sedan länge och de sociala medierna översvämmas av ledsna rocksjälar som missat att köpa biljett. Alla vet att kvällens konsert har potential att bli något alldeles extra och det måste vara en ynnest att få spela i en stad som vill vara Bruce Springsteens andra hemstad – det är ingen hemlighet att sångaren och låtskrivaren Adam Granduciel har sina förebilder i traditionell rock. Men genom att klä musiken i ett sprött och softrock-liknande tonläge, lyckas Granduciel fånga ett mer drömskt intryck. Publiken är med på noterna från början.

Den hysteri som skapats kring bandet har sin grund i 2011 års Slave Ambient, men konserten på Way Out West året därefter gick emellertid många obemärkt förbi. Spelningen skapade dock ringar på vattnet och denna regniga måndagskväll är det en tryckvåg som slår emot Pusterviks entré. Det är mer än imponerande, men det ska sägas att bandet har filat på sin musik ända sedan 2005 – en resa som kulminerat i årets moderna klassiker Lost In The Dream. Ett album som har förenat generationer av musiklyssnare.

The War On Drugs behöver inte leta efter formen; de raka poplåtarna skapar dansfeber, medan reflektiva spår som Under The Pressure klär lokalen i ett rosaskimrande drömtillstånd. Det är omöjligt att värja sig och Granduciels ödsliga munspels-outro skapar rysningar. På många sätt är detta en fulländad spelning, men inte ens The War On Drugs kan undvika att trampa vatten. Att besöka toaletten behöver inte betyda att du missar något väsentligt, men stämningen återinfinner sig dock i samma stund som blicken fäster mot scenen; oavsett om det rör sig om gitarrsolon eller saxofonkomp har bandet en närvaro som överrumplar den mest bittre konsertbesökare. Det finns mycket kärlek i Granduciels musik och denna känsla skingrar både regn och måndagströtthet.