Mastodon: Gärdet, Stockholm

Mastodon, Gärdet, Stockholm

Mastodon: Gärdet, Stockholm

Recenserad av Tomasz Swiesciak | GAFFA

Atlantagänget har lyssnat på fansens kritik och jobbat hårt med deras akilleshäl; den rena sången. På Gärdet i Stockholm visar bandet sina nya kunskaper och levererar en väl godkänd insats i refrängerna tack vare ett otal lektioner hos sångpedagoger.

För varje nytt släpp har hajpen hos bandet växt hos musikkritiker och de har blivit de stora mediernas gunstlingar men live har bandet haft svårt att nå upp till hajpen då de oftast är beroende av deras egna dagsform.

De nya spåren från kommande Once More 'Round The Sun visar ett band som verkligen vill kunna leverera på scen, trots att de olyckligt får dras med en tidig speltid. Trummisen Brann Dailors sånginsats i High Road är precis lika malplacerad som den studioinspelade versionen. Svängiga stonerriff och ett taktfast mörbultande byts ut mot en American Pie-lökig allsångsrefräng. Så opassande och kontrastrik att det inte går annat än att älska låten.

Artistiskt sätt är Mastodon ett band som alltid söker sig framåt, går ut ur sin bekvämlighetzon och tar omvägar för att definiera sin musik; alltjämt modigt men även riskfyllt. Denna kväll är dagsformen nästan på topp men då gänget även anklagats för att vara trista på scen hade det aldrig skadat att lyfta blicken från instrumenten, ta en paus mellan låtarna för att möta publikens blick och yttra några ord. Det är de små detaljerna som gör hela upplevelsen och även om bandet inte når hela vägen fram, rör de sig åt rätt håll. Snart så kanske ni kan få det höga betyget jag vet att ni förtjänar.