Jurassic 5: Pustervik, Göteborg

Jurassic 5, Pustervik, Göteborg

Jurassic 5: Pustervik, Göteborg

Recenserad av Daniel Andersson | GAFFA

Det är befriande att ta öppna dörren till Pustervik denna kväll. Glädjen, stämningen och den kärlek som publiken visar Los Angeles-legendarerna Jurassic 5 smittar av sig. Publiken är stor och samtliga i lokalen är med på noterna när gruppen tar över efter Ugly Duckling. De fyra rapparna mottas som gamla bekanta och det är uppenbart att majoriteten på Pustervik haft en lång och givande relation till Jurassic 5. För de flesta inträffade säkerligen det första mötet redan i slutet på 90-talet och med tanke på att gruppen varit inaktiva de senaste åtta åren, är det ingen slump att medlemmarna uttrycker en scenglädje som får Pusterviks golv att svikta. Det behövs inte 70 000 för att skapa en härlig och medryckande stämning – en liknande stämning kan uppnås utifrån långt mindre förutsättningar.

Jurassic 5 har åldrats med värdighet och det finns inget sorgligt med att se gruppen framföra hits som Under The Influence eller Concrete Schoolyard. Det rör sig inte om gangsta rap som mår bra av ungdomlighet eller påklistrad kaxighet, utan Pustervik gästas av oldschool-hiphoppare som främst vill underhålla. De undviker dessutom meningslöst smicker (för det mesta). Låtarna står på egna ben.

Förra året såg jag ett återförenat Public Enemy på Way Out West och det har jag gärna ogjort, men finns möjligheten att se Jurassic 5 ännu en gång, är det bara att skriva upp mig på listan. Det är givetvis vanskligt att tala för andra, men utifrån ansiktsuttryck och olika rörelsemönster, infriades förväntningarna hos de flesta. Och vid varje tillfälle som spelningen tenderade att tappa fart, fångades konserten upp av gruppens gemensamma kunnande. Jurassic 5 är ett kollektiv där samtliga medlemmar skapar en sammansvetsad helhet. Detta blir mitt slutord.