Banks: Pacific, Bråvalla, Norrköping

Banks, Pacific, Bråvalla, Norrköping

Banks: Pacific, Bråvalla, Norrköping

Recenserad av Tina Berglund | GAFFA

Banks lämnar skuggorna som klär den nersläckta scenen sånär som på några ettrigt blinkande lampor och sveper fram till micken till tonerna av Before I Ever Met You. Banks bär en mystisk aura och lyckas genom sitt scenspråk kittla publikens förväntningar på vad som komma skall. Trots att de flesta låtar är av ett långsammare tempo med en underliggande sensualitet lyckas Jillian Banks ändå ge det hela en nerv som får tältet att vibrera. Under setets andra låt This Is What It Feels Like visar hon bland annat prov på just detta, genom att släppa lös låten i sin fulla instrumentala prakt och fångar sedan in den igen med glasklar stämma.

Det råder en befriande känsla över Jillian Banks konsert. När hon förlorar sig i musiken och dansar in i dimman känns det ännu mer naturligt för publiken att göra detsamma. Banks har begåvats med förmågan att under en timme kunna skapa ett känslomässigt band där publiken både kan relatera till varje mening samtidigt som de dansar tills tiden glöms bort. Den underliggande tunga basen som vibrerar i Bedroom Wall slår i takt med publikens puls som har samlats i tältet för att avnjuta det färska fenomenet Jillian Banks.

Hon bjuder även på ett smakprov från det kommande albumet Goddess som väntas komma ut i september. Låten Still utmärker med att luta åt det något funkigare/souligare slaget. Hon avslutar spelningen med Waiting Game som glädjer den trogna skara fans hon har lyckats bygga upp under bara några månaders tid.

Banks har en minst sagt lovande framtid framför sig och kommer säkerligen figurera på de större scenerna inom kort. Just därför känns denna intima spelning på Bråvalla som en sista chans att få en glimt av Banks på bara några meters avstånd.